• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • HIØ's skriftserier
  • Rapport (Høgskolen i Østfold)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • HIØ's skriftserier
  • Rapport (Høgskolen i Østfold)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

From Language Teacher to Teacher of Languages : results from a Socrates-project

Ulseth, Brit; Aarsund, Kari; Holm-Johansen, Ulf; Larsen, Sissel; Pettersen, Eva Holen
Research report
Thumbnail
View/Open
hefte3-03.pdf (676.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/148536
Date
2003
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapport (Høgskolen i Østfold) [74]
Abstract
From language teacher to teacher of languages er det norske teamets bidrag til Lingua-A prosjektet Intercomprehension in Language Teacher Education (ILTE, 1998 – 2002).

De ulike teamene valgte å tilpasse begrepet intercomprehension til den nasjonale konteksten. For det norske teamet var det viktig å relatere intercomprehension til idéene i Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L-97) og til retningslinjene for lærerutdanning.

Intercomprehension ble definert som et hjelpemiddel for å takle et framtidig mangespråklig og mangekulturelt klasserom: Framtidas fremmedspråklærer ser vi som en lærer som underviser ikke bare i ett språk som i dag (engelsk), men i språk generelt – hans/hennes rolle vil bli å motivere for og å utvikle ferdigheter i flere språk. Begrepet intercomprehension brukes her i betydningen overføring av språk- og kulturforståelse. Intercomprehension mener vi kan bidra til å utvikle språk- og kulturbevissthet.

For å finne ut hvordan ulike aspekter av intercomprehension kunne tas i bruk i klasserommet, ble det gjennomført flere forsøk på ulike alderstrinn, og resultatene av disse forsøkene viste at elever har et stort potensiale for å forstå mye av et ukjent språk når det presenteres i en språklig og kulturell kontekst. Fremmedspråklæring kan med bakgrunn i dette få en ny dimensjon og fremmedspråklæreren en ny og utvidet rolle ved at både motivasjonen for å lære og innlæringen av språk i sin alminnelighet øker.

Prosjektet hadde et to-sidig siktemål: på den ene siden ønsket vi å finne metoder for å fremme intercomprehension i klasserommet, og på den andre siden ønsket vi å komponere undervisningsmoduler med bl.a. basis i klasseromsforsøkene, moduler som nå prøves ut i grunnutdanning og etter- og videreutdanning av lærere.
Publisher
Høgskolen i Østfold
Series
Rapport (Høgskolen i Østfold)
2003:3

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit