dc.contributor.author | Røising, Hanne Schou | |
dc.date.accessioned | 2007-07-05T08:19:08Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.isbn | 82-7825-151-7 (online) | |
dc.identifier.isbn | 82-7825-150-9 (trykt) | |
dc.identifier.issn | 1503-2612 (online) | |
dc.identifier.issn | 0805-8164 (trykt) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/148584 | |
dc.description.abstract | Hensikten med oppgaven er å oppnå økt innsikt i og forståelse av hvordan høgskolestudenter kan nyttiggjøre seg nettstøttet samarbeid i forbindelse med sine prosjektarbeider.
Teoretisk forankring baserer seg på litteratur innenfor et sosiokulturelt læringssyn med utgangspunkt i blant annet Vygotsky. Videre baseres oppgavens litteratur på teorier om nettstøttet samarbeidslæring (CSCL-litteratur) og beslutningsprosesser i organisasjoner.
Metoden i undersøkelsen er basert på en fenomenologisk tilnærming. Til datainnsmaling ble fokusgruppeintervju av 4 respondenter benyttet. Respondentene hadde benyttet et LMS-program[1] i forbindelse med sine fordypningsoppgaver. Kvales analysemetode er benyttet for å tolke dataene.
Funnene viser at studentene i liten grad benyttet de samarbeids- og læringsverktøyene som det aktuelle læringsprogrammet (Classfronter) innehar når dette ble gitt som et frivillig tilbud. Respondentene opplevde at det var vanskelig å basere samarbeidet på skriftlig dialog, og læringsprogrammet ble derfor prioritert bort til fordel for personlige møter. At de ”valgte” å ta læringsprogrammet i bruk synes ikke å være resultat av en rasjonell beslutningsprosess.
Konklusjon viser at til tross for at respondentene opplevde liten nytteverdi av læringsprogrammet i forbindelse med deres prosjektarbeid, opplevde de gjennom bruk av Classfronter i studiet hadde gitt dem anledning til å utvikle en generell IKT-kompetanse. Dette vurderte de som nyttig, lærerikt og interessant. | en |
dc.format.extent | 542248 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Østfold | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport (Høgskolen i Østfold) | en |
dc.relation.ispartofseries | 2004:5 | en |
dc.subject | nettbasert læring | en |
dc.subject | learning management systems | en |
dc.subject | ikt | en |
dc.subject | samarbeidsstudenter | en |
dc.title | Det er lettest å snakke når en skal si noe : studenterfaringer med nettstøttet samarbeid | en |
dc.type | Research report | en |