• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • HIØ's skriftserier
  • Rapport (Høgskolen i Østfold)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • HIØ's skriftserier
  • Rapport (Høgskolen i Østfold)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Å ha en veileder er alfa og omega for et prosjekt" : kvalitetssikring av begynneropplæringa i lesing og skriving : evaluering av prosjekt "Lese- og skriveopplæring. Et samarbeidsprosjekt mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold"

Solli, Kjell-Arne
Research report
Thumbnail
View/Open
hefte10-07.pdf (759.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/148590
Date
2007-10
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapport (Høgskolen i Østfold) [74]
Abstract
Dette er den avsluttende rapport fra evalueringen av ”Prosjekt lese- og skriveopplæring: et samarbeid mellom PP – tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold.” (Prosjekt Lese – skrive – mestre). Hovedmålet med prosjektet har vært å ”Forebygge lese- og skrivevansker på småskoletrinnet, og gjennom det redusere antall elever med disse vanskene.”Evalueringsmateriale består av en gjennomgang og analyse av de nasjonale kartleggingsprøver i lesing for andre klasse i perioden 2002 – 2005, spørreskjemaundersøkelser til lærere og foreldre samt intervju med lærere, rektorer, veiledere, prosjektgruppe og ansatte i PP-tjenesten.

Resultatene på kartleggingsprøvene viser at elevene i andre klasse ved de 6 skolene som deltok i prosjektet er blitt bedre lesere i. Prosjektet har bidratt til å skape oppmerksomhet og aktivitet rundt den første lese- og skriveopplæring samt stimulert interessen for lese- og skriveopplæring generelt. De tiltakene som har vært iverksatt vurderes av lærere, ledere, foreldre og PP – tjeneste som positive i forhold til målsettingen. Koblingen av de tre innsatsfaktorene kurs, nettverk og veiledning har blitt opplevd som et helhetlig bidrag til de gode resultat som er oppnådd. Ingen av faktorene kunne en ha vært foruten, men særlig synes veiledningen å ha vært en uvurderlig del av helheten. Som en av lærerne uttrykte det - ”å ha en veileder er alfa og omega for et prosjekt”.
Publisher
Høgskolen i Østfold
Series
Rapport (Høgskolen i Østfold)
2007:10

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit