• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolen i Østfold
  • HIØ's skriftserier
  • Rapport (Høgskolen i Østfold)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolen i Østfold
  • HIØ's skriftserier
  • Rapport (Høgskolen i Østfold)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

To-spann i hjemmetjenesten til mennesker med utviklingshemming: prosjektrapport kunnskapsbasert praksis: prosjektperiode januar-april 2009

Paulsen, Kirsti Meum; Hjelmeland, Inger; Haug, Erna
Research report
Thumbnail
Åpne
hefte5-2010.pdf (286.1Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148622
Utgivelsesdato
2010-03-15
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Rapport (Høgskolen i Østfold) [74]
Sammendrag
Dette er en forskningsrapport fra prosjektet Kunnskapsbasert praksis: Gjennom bruk av to-spann modell i praksisstudier ved vernepleierutdanningen. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Moss kommune, Fredrikstad kommune og Høgskolen i Østfold. Rapporten beskriver erfaringene og resultatene fra prosjektperioden.

Deltagere i prosjektet har vært fire ansatte i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming, åtte vernepleierstudenter siste studieår, praksis 3 og tre høgskolelektorer tilknyttet vernepleierutdanningen ved HIØ.

Målet med prosjektet har vært å utvikle kunnskapsbasert praksis gjennom å anvende to-spann modellen for å:

Styrke kvaliteten på praksisstudier

Styrke samarbeidet mellom praksisfeltet og Høgskolen

Øke studentenes trygghet og selvstendighet i praksis

Fremme evne til refleksjon og kritisk tenkning

To-spann er en modell for organisering av praksisstudier der studentene gjennomfører praksis i par. Parene har ukentlig refleksjonsveiledning med veiledere fra praksisstedet og Høgskolen.

Prosjektet er et ledd i gjennomføringen av kvalitetsreformens krav til at høgskoler og universiteter skal samarbeide med samfunns- og arbeidsliv. Hensikten har vært at gjennom styrket praksisundervisning ville lærere og studenter tilegne seg ny kunnskap (St. meld. nr.27 (2000-2001)).

Dataene som understøtter rapportens konklusjoner er samlet gjennom fokusgruppeintervjuer og spørreskjema før og etter praksisperioden.

Rapporten oppsummerer hvordan to-spann modellen har egnet seg i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming.

iDeltagere i prosjektet har vært fire ansatte i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming, åtte vernepleierstudenter siste studieår, praksis 3 og tre høgskolelektorer tilknyttet vernepleierutdanningen ved HIØ.

Rapporten oppsummerer hvordan to-spann modellen har egnet seg i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming.
Serie
Rapport (Høgskolen i Østfold)
2010:5

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit