Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPaulsen, Kirsti Meum
dc.contributor.authorHjelmeland, Inger
dc.contributor.authorHaug, Erna
dc.date.accessioned2010-03-15T12:13:28Z
dc.date.issued2010-03-15T12:13:28Z
dc.identifier.isbn978-82-7825-310-6 (online)
dc.identifier.isbn978-82-7825-311-3 (trykt)
dc.identifier.issn1503-2612 (online)
dc.identifier.issn0805-8164 (trykt)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148622
dc.description.abstractDette er en forskningsrapport fra prosjektet Kunnskapsbasert praksis: Gjennom bruk av to-spann modell i praksisstudier ved vernepleierutdanningen. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Moss kommune, Fredrikstad kommune og Høgskolen i Østfold. Rapporten beskriver erfaringene og resultatene fra prosjektperioden. Deltagere i prosjektet har vært fire ansatte i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming, åtte vernepleierstudenter siste studieår, praksis 3 og tre høgskolelektorer tilknyttet vernepleierutdanningen ved HIØ. Målet med prosjektet har vært å utvikle kunnskapsbasert praksis gjennom å anvende to-spann modellen for å: Styrke kvaliteten på praksisstudier Styrke samarbeidet mellom praksisfeltet og Høgskolen Øke studentenes trygghet og selvstendighet i praksis Fremme evne til refleksjon og kritisk tenkning To-spann er en modell for organisering av praksisstudier der studentene gjennomfører praksis i par. Parene har ukentlig refleksjonsveiledning med veiledere fra praksisstedet og Høgskolen. Prosjektet er et ledd i gjennomføringen av kvalitetsreformens krav til at høgskoler og universiteter skal samarbeide med samfunns- og arbeidsliv. Hensikten har vært at gjennom styrket praksisundervisning ville lærere og studenter tilegne seg ny kunnskap (St. meld. nr.27 (2000-2001)). Dataene som understøtter rapportens konklusjoner er samlet gjennom fokusgruppeintervjuer og spørreskjema før og etter praksisperioden. Rapporten oppsummerer hvordan to-spann modellen har egnet seg i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming. iDeltagere i prosjektet har vært fire ansatte i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming, åtte vernepleierstudenter siste studieår, praksis 3 og tre høgskolelektorer tilknyttet vernepleierutdanningen ved HIØ. Rapporten oppsummerer hvordan to-spann modellen har egnet seg i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming.en
dc.format.extent293020 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.relation.ispartofseriesRapport (Høgskolen i Østfold)en
dc.relation.ispartofseries2010:5en
dc.titleTo-spann i hjemmetjenesten til mennesker med utviklingshemming: prosjektrapport kunnskapsbasert praksis: prosjektperiode januar-april 2009en
dc.typeResearch reporten


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel