dc.contributor.author | Paulsen, Kirsti Meum | |
dc.contributor.author | Hjelmeland, Inger | |
dc.contributor.author | Haug, Erna | |
dc.date.accessioned | 2010-03-15T12:13:28Z | |
dc.date.issued | 2010-03-15T12:13:28Z | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7825-310-6 (online) | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7825-311-3 (trykt) | |
dc.identifier.issn | 1503-2612 (online) | |
dc.identifier.issn | 0805-8164 (trykt) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/148622 | |
dc.description.abstract | Dette er en forskningsrapport fra prosjektet Kunnskapsbasert praksis: Gjennom bruk av to-spann modell i praksisstudier ved vernepleierutdanningen. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Moss kommune, Fredrikstad kommune og Høgskolen i Østfold. Rapporten beskriver erfaringene og resultatene fra prosjektperioden.
Deltagere i prosjektet har vært fire ansatte i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming, åtte vernepleierstudenter siste studieår, praksis 3 og tre høgskolelektorer tilknyttet vernepleierutdanningen ved HIØ.
Målet med prosjektet har vært å utvikle kunnskapsbasert praksis gjennom å anvende to-spann modellen for å:
Styrke kvaliteten på praksisstudier
Styrke samarbeidet mellom praksisfeltet og Høgskolen
Øke studentenes trygghet og selvstendighet i praksis
Fremme evne til refleksjon og kritisk tenkning
To-spann er en modell for organisering av praksisstudier der studentene gjennomfører praksis i par. Parene har ukentlig refleksjonsveiledning med veiledere fra praksisstedet og Høgskolen.
Prosjektet er et ledd i gjennomføringen av kvalitetsreformens krav til at høgskoler og universiteter skal samarbeide med samfunns- og arbeidsliv. Hensikten har vært at gjennom styrket praksisundervisning ville lærere og studenter tilegne seg ny kunnskap (St. meld. nr.27 (2000-2001)).
Dataene som understøtter rapportens konklusjoner er samlet gjennom fokusgruppeintervjuer og spørreskjema før og etter praksisperioden.
Rapporten oppsummerer hvordan to-spann modellen har egnet seg i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming.
iDeltagere i prosjektet har vært fire ansatte i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming, åtte vernepleierstudenter siste studieår, praksis 3 og tre høgskolelektorer tilknyttet vernepleierutdanningen ved HIØ.
Rapporten oppsummerer hvordan to-spann modellen har egnet seg i hjemmetjenesten/boveiledertjenesten for mennesker med utviklingshemming. | en |
dc.format.extent | 293020 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport (Høgskolen i Østfold) | en |
dc.relation.ispartofseries | 2010:5 | en |
dc.title | To-spann i hjemmetjenesten til mennesker med utviklingshemming: prosjektrapport kunnskapsbasert praksis: prosjektperiode januar-april 2009 | en |
dc.type | Research report | en |