Muntlig eksamen sett fra studentperspektiv: en undersøkelse blant lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148642Utgivelsesdato
2011-09-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten beskriver en kombinert kvantitativ og kvalitativ studie av lærerstudenters syn på muntlig eksamen. Forskningsarbeidet er en del av prosjektet ”Kvalitetsreformens vurderingsformer i høgskolen”, som ble støttet av Norges forskningsråd, og gjennomført på tvers av avdelingene ved Høgskolen i Østfold.
Utgangspunktet for undersøkelsen er forskning som viser at det er en sammenheng mellom studenters oppfatning av vurderingsform og studenters læringstilnærming. Sentralt i studien har stått spørsmål som holdninger til, kunnskaper om og forståelse av muntlig eksamensform, og den har dessuten forsøkt å avdekke hvilke strategier studentene bruker både i forberedelsesfasen og under selve eksamensforløpet.
I siste del av rapporten drøftes om muntlig eksamen kan sies å være en god vurderingsform sett i forhold til henholdsvis kontroll- og læringsaspektet, og helt til slutt nevnes hvilke implikasjoner funn fra denne undersøkelsen kan ha.