Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMaugesten, Marianne
dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorFauskanger, Janne
dc.date.accessioned2021-04-23T13:04:49Z
dc.date.available2021-04-23T13:04:49Z
dc.date.created2021-04-08T18:21:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2021, 15 (1), Artikkel 6.en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2739379
dc.description.abstractTeaching requires a special content knowledge as well as pedagogical content knowledge. Whereas many studies have investigated the knowledge teachers have or use in teaching, this study investigates what mathematical tasks of teaching that are in focus when teachers reflect on their own mathematics teaching, and what aspects of the professional knowledge base they draw upon. The second grade teachers in this study reflect on several core tasks of teaching mathematics, but their reflections tend to have an unclear mathematical focus — even when they reflect upon tasks of teaching that require specialized content knowledge. The results from this study also indicate that the language teachers use to reflect on their own mathematics teaching tends to lack precision and rigor.en_US
dc.description.abstractMatematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunnskapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset mot hvilke matematiske undervisningsutfordringer som er i fokus når lærere reflekterer over egen matematikkundervisning, og hvilke deler av den profesjonelle kunnskapsbasen de trekker inn i refleksjonene. Andretrinnslærerne i denne studien reflekterer omkring mange sentrale matematiske undervisningsutfordringer, men det matematiske fokuset i refleksjonene er ofte uklart – selv når de reflekterer over undervisningsutfordringer som stiller krav til spesialisert matematisk kunnskap. Resultatene fra studien indikerer også at lærerne ofte bruker et upresist og hverdagslig språk når de reflekterer over egen matematikkundervisning.
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskningen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectmatematiske undervisningsutfordringeren_US
dc.subjectundervisningskunnskapen_US
dc.subjecttallforståelseen_US
dc.subjectmathematical tasks of teachingen_US
dc.subjectmathematical knowledge for teachingen_US
dc.subjectnumber senseen_US
dc.titleMatematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringeren_US
dc.title.alternativeMathematics teachers’ reflections about experienced tasks of teachingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2021 Acta Didactica Nordenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.8640
dc.identifier.cristin1903086
dc.source.articlenumber6en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal