Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges?
Peer reviewed, Journal article
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3041123Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studien tar for seg fenomenet Zoom fatigue, omfang og beskrivelse av fenomenet og mulige forklaringsmodeller. Studenter kan oppleve at det er vanskeligere å lære i Zoom-forelesninger, og studien ser på mulige tiltak for åforebygge fenomenet. Vi har benyttet scoping review, som gir oversikt over et forskningsfelt med stor heterogenitetmellom studiene. Resultatene viser at digital undervisning kan føre til utmattelse, slitenhet og stress, som samletkan omtales som Zoom fatigue. Majoriteten av studentene opplever Zoom fatigue ved digital undervisning.Utfordringer ved teknologien, kognitiv belastning og opplevelse av sosial distansering trekkes frem somhovedforklaringer på Zoom fatigue. Zoom fatigue kan muligens forebygges eller reduseres ved å korte ned tiden påundervisningen og oppmuntre studentene til å bevege seg og ta hyppige pauser. Undervisning med studentaktivitet ismå grupper i breakout rooms, omvendt klasserom, blandet læring, problembasert læring og kasusundervisningkan bidra til mindre utmattelse og forebygge Zoom fatigue. Fremtidig forskning bør undersøke hvordan ulikefaktorer henger sammen med Zoom fatigue, og teste ut tiltak eksperimentelt. This paper investigates the phenomenon known as Zoom fatigue, the different descriptions of Zoom fatigue, andpossible explanatory factors. Students in higher education experience greater difficulties learning in Zoom lecturescompared to traditional lectures. We are interested in factors that contribute to this difficulty and in how we canprevent Zoom fatigue. We have conducted a scoping review. The results show that Zoom lectures can lead to fatigue,exhaustion, and stress. The results suggest that most of the students experience Zoom fatigue. Technologicalchallenges, cognitive overload, and social distancing are possible explanatory factors. Shortening lectures,encouraging students to engage in physical activity, and taking frequent breaks can possibly prevent Zoom fatigue.Student-teacher interactive teaching techniques such as breakout rooms, flipped classrooms, blended learning, and problem-based learning can contribute to a reduction in exhaustion and stress, and thereby reduced Zoom fatigue.Questions for future research are to systematically investigate factors associated with Zoom fatigue and to experimentwith teaching techniques.