Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjerskaug, Mette Maria Rønsen
dc.date.accessioned2023-01-25T15:20:24Z
dc.date.available2023-01-25T15:20:24Z
dc.date.created2023-01-24T09:56:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationTidsskrift for kjønnsforskning. 2022, 46 (3-4), 166-179.en_US
dc.identifier.issn0809-6341
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3046406
dc.description.abstractI denne artikkelen undersøker jeg hvordan norske elevers ferdigheter i digital lesing konstrueres med tanke på kjønnog sosial klasse i kortrapportene om PISA 2009 og ePIRLS 2016. Den teoretiske tilnærmingen er poststrukturalis-tisk feministisk teori. Analysen indikerer at kjønn blir tillagt vesentlig betydning for hvordan elevene presterer, menssosial klasse ansees som mindre avgjørende. Disse funnene diskuteres i lys av begrepenediskursiv formasjonogsub-jektivering. Jeg argumenterer for at de kjønnede subjektposisjonene som etableres i kortrapportene, der guttene blirkonstruert som svake lesere og jentene som sterke lesere, kan forstås i lys av en nyliberalistisk utdanningspolitikk, dersammenligning og konkurranse er sentrale elementer. Kortrapportene bidrar dermed til å skape kjønnede og subjek-tiverende forestillinger om lesing, og slik kan de sies å ha regulerende effekter for det feltet de gir seg ut for å beskrive.Når sosial klasse ikke blir viet større oppmerksomhet, kan det føre til at mangel på ressurser i hjemmet ikke blir en delav politiske diskusjoner rundt forskjeller i skoleprestasjoner, og at fokuset først og fremst blir på å utjevne distanse ogulikhet mellom gutter og jenter.en_US
dc.description.abstractIn this article, I examine how Norwegian students’ digital reading skills are constructed with regards to gender andsocial class in the short reports about PISA 2009 and ePIRLS 2016. The theoretical framework is poststructuralistfeminist theory. The analysis indicates that gender is given much significance in relation to student performance, whilesocial class is given less attention. These findings are discussed in relation to the termsdiscursive formationandsubjec-tivation. I argue that the gendered subject positions established in the short reports, where the boys are constructed aspoor readers and the girls as competent readers, must be understood in the context of neoliberalist educational policyin which comparison and competition are central elements. The short reports thus contribute in creating genderedand subjectivating perceptions about reading, and they can be said to have regulating effects for the field they set outto describe. When social class is given less attention, questions related to lack of resources can disappear from politicaldiscussions about differences in school performances, while focus is directed towards equalizing distance and diffe-rences between boys and girls.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectpoststrukturalistisk feministisk teorien_US
dc.subjectdiskursanalyseen_US
dc.subjectkjønnen_US
dc.subjectsosial klasseen_US
dc.subjectdigital lesingen_US
dc.subjectpoststructuralist feminist theoryen_US
dc.subjectdiscourse analysisen_US
dc.titleDigital lesing som kjønnet ferdighet – om betydningen av kjønn og sosial klasse i kortrapportene om PISA 2009 og ePIRLS 2016en_US
dc.title.alternativeDigital Reading as a Gendered Skill: On the Meaning of Gender and Social Class in the Short Reports about PISA 2009 and ePIRLS 2016en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Author(s).en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Kvinne- og kjønnsstudier: 370en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber166-179en_US
dc.source.volume46en_US
dc.source.journalTidsskrift for kjønnsforskningen_US
dc.source.issue3-4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/tfk.46.3.5
dc.identifier.cristin2113782
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Øvrige publikasjoner [17]
    Samlingen inneholder bidrag fra ansatte ved Fakultet for lærerutdanninger og språk som er ikke knyttet til institusjoner

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal