Show simple item record

dc.contributor.authorHansen, Ole Henrik Borchgrevink
dc.date.accessioned2024-08-13T07:30:22Z
dc.date.available2024-08-13T07:30:22Z
dc.date.created2024-04-08T13:32:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPrismet. 2024, 75 (1), 5-21.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3145929
dc.description.abstractDenne artikkelen drøfter kritisk hvorvidt innsikt i og anerkjennelse av «vurderingsbyrdene», slik de er utformet av den politiske filosofen John Rawls, kan være et bidrag til å håndtere uenighet i skolen, og hvordan slik innsikt kan operasjonaliseres didaktisk. Artikkelen drøfter disse spørsmålene i dialog med Lars Laird Iversens begrep om «uenighetsfellesskap». Artikkelen argumenterer for at innsikt i hvordan uenighet oppstår og består vil kunne bidra til at uenighet om verdirelaterte spørsmål respekteres over tid, og på den måten kunne forsterke uenighetsfellesskapet og elevenes evne til å håndtere uenighet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherIKO - Kirkelig pedagogisk senteren_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectuenigheten_US
dc.subjectvurderingsbyrderen_US
dc.subjectRawlsen_US
dc.subjectmangfolden_US
dc.subjectuenighetsfellesskapen_US
dc.subjectmedborgerskapen_US
dc.titleUenighet i klasserommet – kan innsikt i Rawls’ vurderingsbyrder bidra til å håndtere uenighet?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.source.pagenumber5-21en_US
dc.source.volume75en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/pri.11371
dc.identifier.cristin2259861
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal