Browsing Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020) by Title
Now showing items 197-215 of 215
-
Undervisningssykehjem i Fredrikstad
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2003)Fredrikstad kommune og Høgskolen i Østfold, Avdeling for helse- og sosialfag, startet høsten 2000 opp et felles prosjekt ”Bruker- og kompetansesenter”. Prosjektet var et tre-årig prosjekt som ble avsluttet 30. juni 2003. ... -
Use of videos in the Information and Communication Technology Massive Open Online Course: Insights for learning and development of transformative digital agency with pre- and in-service teachers in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study examines how videos may support participants’ learning in the Information and Communication Technology Massive Open Online Course (ICTMOOC) aimed to develop digital skills with pre- and in-service teachers in ... -
Using TIMSS items to evaluate the effectiveness of different instructional practices
(Journal article; Peer reviewed, 2018-10-16)Can instructional quality be measured using TIMSS items on how often certain instructional practices are used in the mathematics classroom? We focused on three instructional practices that have been the topics of longstanding ... -
Utdanningsvalg i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-12-02)Denne rapporten dokumenterer arbeidet med delprosjektet ”Evaluering av faget Utdanningsvalg i Østfold” – et delprosjekt i det nasjonale prosjektet Nye samarbeidsformer mellom høgskoler/universiteter og praksisfeltet”, ... -
Variasjon som virkemiddel – hiphop, språkvalg og identitetskonstruksjon i Oslo
(Journal article; Peer reviewed, 2019)I artikkelen utforsker jeg den sosiale betydninga til variasjonen i oslomål gjennom en analyse av to rapptekster fra byen, en fra øst og en fra vest. Temaet i tekstene er Oslos todeling, og bruken av variasjonen i oslomålet ... -
Veiledning i lærerstudenters praksisopplæring - et bidrag til læring og utvikling?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne studien er gjennomført på bakgrunn av et målrettet samarbeid mellom to videregående skoler og en lærerutdanningsinstitusjon med en målsetting om å styrke og utvikle en bedre sammenheng mellom praksisopplæring, ... -
Veiledningssamtaler i høyere utdanning: Utprøving av en modell til bruk i forskning på tilbakemeldinger
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Tilbakemeldinger er sentralt for pedagogiske prosesser i høyere utdanning, og er en viktig komponent i vurdering med hensyn på læring. Imidlertid dokumenterer en rekke studier at studenter ikke er helt fornøyde med kvaliteten ... -
Veiledningssamtaler i høyere utdanning: Utprøving av en modell til bruk i forskning på tilbakemeldinger
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Tilbakemeldinger er sentralt for pedagogiske prosesser i høyere utdanning, og er en viktig komponent i vurdering med hensyn på læring. Imidlertid dokumenterer en rekke studier at studenter ikke er helt fornøyde med kvaliteten ... -
Videos as teaching and learning resources for developing pre- and in-service teachers’ professional digital competence in the ICTMOOC
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05-05)This study provides an insight into the preferred length of videos in the online course ICTMOOC aimed at the development of professional digital competence with pre- and in-service teachers in Norway. The one-way ANOVA ... -
Vilje, men manglende handlekraft – skolelederes forståelse av tospråklige faglæreres plass i skolens læringsfellesskap
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen undersøker hvilken verdi skoleledere tillegger tospråklig fagopplæring og hvilken betydning dette har for tospråklige faglæreres deltakelse i skolens læringsfellesskap. Minoritetsspråklige elever har, ved behov, ... -
Vurdering i praksis: rapport fra NFR-delprosjekt om kvalitet og innhold i vurderingsarbeidet i praksisopplæringen i allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2011:2, Research report, 2011-09-21)Rapporten fokuserer forholdet mellom teori og praksis i profesjonsutdanninger, med utgangspunkt i erfaringer fra allmennlærerutdanningen.Feltarbeidet omfatter spørreundersøkelser blant skoleledere, praksislærere og ... -
War, Patriotism and Nationality in the Norwegian and Swedish Translations of Cherry Ames
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Helen Wells’ novels of the nurse Cherry Ames follow the protagonist through student nursing to her life as a practicing registered nurse. The books, featuring her military service, were soon translated, reaching Iceland, ... -
What Is Collective Intelligence?
(Chapter, 2022)Chapter 1 introduces collective intelligence (CI) as an academic concept. At a basic level, CI extends the conception of intelligence from an individual to a group level. Pierre Lévy formulated the modern version in 1994, ... -
Å drive IKT-basert skoleutviklingsarbeid i mininettverk: erfaringer fra Haldennettverket
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-10-14)Lærende nettverk var et femårig prosjekt som ble avsluttet i 2009. Dette er det største pedagogiske prosjektet innenfor den nasjonale satsningen ”Program for digital kompetanse 2004-2008”. Med dette programmet skulle ... -
Å samtale om samtalen. Veiledning og metakommunikasjon.
(Book, 2018)«Hva mener du når du sier at jeg er feig?», «Nei, hør nå her!», «Jeg synes vi har det så hyggelig sammen!», «La oss snakke litt om hvordan vi bør samarbeide.» – Dette er uttrykk vi bruker for å regulere hvordan vi snakker ... -
Å studere spenningar mellom interesser og verdiar i barnehagens arbeid med kartlegging av barns dugleik
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Å veilede en nyutdannet lærer med disiplinproblemer i klassen
(Chapter, 2011)I denne artikkelen vurderer jeg om modelltenkningen til Argyris og Schön kan gi oss en større forståelse for de praksisteorier som nyutdannete lærere og veiledere opererer med. Argyris og Schön gjør en grovkategorisering ... -
"Æ e trønder, æ, sjø" Den pragmatiske partikkelen 'sjø' i midt-norske dialektar
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Sjø er ein pragmatisk partikkel som har sitt primære bruksområde i trønderske dialektar. Med utgangspunkt i spontantaledata frå Nordisk dialektkorpus analyserer vi bruken av sjø både geografisk, semantisk og pragmatisk. ... -
Økologi i et historisk perspektiv : en kortfattet beretning om menneskenes syn på naturen gjennom tidene
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2004)I denne artikkelen tar jeg for meg utviklingen av samspillet mellom naturen og mennesket. Jeg vil ta for meg hvordan menneskets natursyn endret seg i takt med utviklingen av menneskets produksjonsmåter og forsøker å gå ...