Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMaugesten, Marianne
dc.contributor.authorLauvås, Per
dc.date.accessioned2007-07-05T07:42:38Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.isbn82-7825-153-3
dc.identifier.issn1503-2612 (online)
dc.identifier.issn0805-8164 (trykt)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/147600
dc.description.abstractGår det an å bedre resultatene i matematikk ved hjelp av relativt enkle tiltak som ikke er mer ressurskrevende, verken med tanke på tiden lærerne bruker eller annen ressursbruk? Denne rapporten viser at det er mulig. Ved lærerutdanningen ble to hovedtiltak satt ut i livet høsten 2003: Nivådifferensiering på grunnlag av startprøve, Gjensidig studentvurdering av oppgaveløsning. Eksamen ble holdt så uforandret som mulig (6 t skriftlig eksamen med ekstern sensur i første og fjerde semester og muntlig eksamen i andre semester, hele tiden med ekstern sensur). For kurset i 2002-2003 var det 54 % stryk, og blant dem som besto eksamen, fikk hele 2/3 dårligste ståkarakter. Ved sensuren for kurset høsten 2003, var strykprosenten nede i 15 % og kun 1/5 av dem som besto, hadde dårligste ståkarakter. Studentene satte åpenbart pris på den gjensidige studentvurderingen; ved en rundspørring ønsket 95 % å fortsette med dette i neste modul. Det mest gledelige er å se hvordan det virker motiverende når studentene opplever framgang. Når studentene arbeider jevnt og trutt med matematikken, uten de store skippertakene og uten det høye stressnivået, ikke bare lærer de mye, men de får også et mer positivt forhold til faget.en
dc.format.extent463141 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenob
dc.publisherHøgskolen i Østfolden
dc.relation.ispartofseriesRapport (Høgskolen i Østfold)en
dc.relation.ispartofseries2004:6en
dc.subjectmatematikkundervisningen
dc.subjectlærerutdanningen
dc.titleBedre læring av matematikk ved enkle midler? : rapport fra et utviklingsprosjekten
dc.typeResearch reporten


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel