Browsing Rapport (Høgskolen i Østfold). LU by Title
Now showing items 1-20 of 36
-
"Å ha en veileder er alfa og omega for et prosjekt" : kvalitetssikring av begynneropplæringa i lesing og skriving : evaluering av prosjekt "Lese- og skriveopplæring. Et samarbeidsprosjekt mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold"
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Dette er den avsluttende rapport fra evalueringen av ”Prosjekt lese- og skriveopplæring: et samarbeid mellom PP – tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold.” (Prosjekt Lese – skrive – mestre). ... -
Bedre læring av matematikk ved enkle midler? : rapport fra et utviklingsprosjekt
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Går det an å bedre resultatene i matematikk ved hjelp av relativt enkle tiltak som ikke er mer ressurskrevende, verken med tanke på tiden lærerne bruker eller annen ressursbruk? Denne rapporten viser at det er mulig. Ved ... -
Befrielseteologi och kristen humanism: en karakteristik av Allan Boesaks "Black Teology"
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-09-30)En viktig teologisk retning i senere tid er den såkalte frigjøringsteologien. I Sør-Afrika har dette i høy grad tatt formen av Black Theology, en teologi hvor de svartes og de fargedes erfaring av virkeligheten er sentral. ... -
Bilde som kilde for læring
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:4, Research report, 2013-10-04)Sammendrag Dette er en rapport fra grunnskolens praksisfelt. Det overordnede formålet er å anvende kunst og kultur som læringsmetode, der eleven ut fra sitt erfaringsnivå tilegner seg kunnskap ved å oppleve, innhente og ... -
Bortvalg, frafall eller utdanningsbrudd? Hvordan kan vi forhindre at ungdom bryter løpet i videregående skole? Basert på intervjuer med nøkkelpersoner ved 6 videregående skoler i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:12, Research report, 2011-01-04)Denne rapporten er en oppfølger til rapporten “Utdanningsvalg i Østfold”, som kom våren 2009 og var en oppsummering og evaluering av arbeidet med faget Utdanningsvalg i Østfold. Nå har vi sett på hvordan videregående ... -
Den digitale lærergjerningen: om IT-basert lærerutdanning og skolepraksis
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-03-31)Utgangspunktet for forskningsprosjektet ”Den digitale lærergjerningen var en konstatering av at de teknologiske endringene i samfunnet for øvrig også har påvirket lærerutdanningene i Norge. Allmennlærerutdanningen ved ... -
En profet i Södern : Thomas Mertons förståelse av William Faulkner
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007)Trappistmunken Thomas Merton (1915-1968) er en av 1900-tallets mest omtalte konvertitter og mystikere. Han har fått oppmerksomhet ikke bare for sine skrifter om mystikk, men også for sitt sosiale engasjement og sitt interesse ... -
Fantasi og virkelighet i Theodor Kittelsens mytiske forestillingsverden: rapport om et temaarbeid fra grunnskolens praksisfelt
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:2, Research report, 2013-06-04) -
From Language Teacher to Teacher of Languages : results from a Socrates-project
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)From language teacher to teacher of languages er det norske teamets bidrag til Lingua-A prosjektet Intercomprehension in Language Teacher Education (ILTE, 1998 – 2002). De ulike teamene valgte å tilpasse ... -
"Hvor gode er vi egentlig?": Kalnes videregående skole og elever tatt opp på særskilte vilkår
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:9, Research report, 2010-08-30)Opplæringsavdelingen i Østfold fylkeskommune tok i mars 2007 kontakt med Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold, for samtaler om en evalueringsundersøkelse av spesialundervisningen ved Kalnes videregående skole ... -
Iboende pedagogikk eller "black box"? : en pedagogisk analyse av 3 læringsplattformer med utgangspunkt i deres tekniske arkitektur
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)Learning platforms are widespread in Norwegian higher education. Nevertheless, there is considerable uncertainty regarding how to fully take advantage of a platform. Most evaluations have focused on common features of ... -
IKT - mirakelkur eller tynn suppe? en kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)Intensjonen med rapporten er å gi en oversikt over tenkningen bak begreper som blir brukt i det skolerelaterte IKT-feltet. I kapittel 1 spør jeg om man egentlig kan måle en læringseffekt av IKT. I dette første kapittelet ... -
IKT i læringsrommet : IKT, lokal skolepraksis og globalisering
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)I denne boken rettes søkelyset mot informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) i grunnskolens ulike fag. Samtidig er ikt en kanal ”ut i verden”, og bruk av ikt i skolen har sammenheng med videre, globale fenomener. ... -
IKT som endringsfaktor i lærerutdanningen : rapporten fra PLUTO-prosjektet (2000-2003) ved Høgskolen i Østfold. Avdeling for lærerutdanning
(Rapport (høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen – 2000-2003” var en del av det nasjonale nettverkstiltaket PLUTO (Program for lærerutdanning, teknologi og omstilling). Høgskolen i Østfold har gjennomført et ... -
KARIB-prosjektet: Kulturanalyse og Reflekterende Prosesser i Barnehagen
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:6, Research report, 2014-01-27)Utdanningssystemer har ofte et behov for å kombinere utviklingen av spesifikk kunnskap og ferdigheter med kunnskaper som kan koples til kreativitet, problemløsning, bruk av fantasien, og evnen til å lære når man mislykkes. ... -
Kart- og terrengforståelse hos jenter på 15 og 16 år : trener-III-oppgave i orientering gjennomført i 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)I den foreliggende oppgaven har vi undersøkt kart- og terrengforståelsen hos sju aktive orienteringsjenter på 15 og 16 år. Den kvalitative forskningsmetoden fenomenografi danner basis for framgangsmåten vår. Vi har skygget ... -
Kulturanalyse på Gimle skole
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:5, Research report, 2014-01-02)Etter flere år med systematisk utviklingsarbeid, ønsket rektor å se om elevene merket noe til de prioriteringene som er gjort og hva skolen har satset på. Metoden for datainnsamling var brevskriving, og ut fra disse ... -
Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)2005:2 2005:2 Erling Solerød (redaktør) Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie ISBN 82-7825-170-3 Fulltekst ISBN 82-7825-168-1 (Trykt) Norsk sammendrag: Å kunne ... -
Læring og vurdering (LOV): virksomhetsvurdering - et innspill til vurdering i skolen: delrapport1: validering og funn
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-10-06)Forskningsprosjektet ”Læring og Vurdering” (LOV) har som mål å utvikle og prøve ut et instrument som kan bidra til å øke bevisstheten om læring i skolen, og gjennom det fremme læring. Temaet er skolebasert vurdering. I ... -
Metoder i forsknings- og utviklingsarbeid i utdanning og lærerutdanning
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Research report, 2011-01-18)Denne publikasjonen er et resultat av en todagers metodekonferanse avholdt ved Høgskolen i Østfold den 3 - 4 mai 2010 mellom Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold og Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, ...