Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/147602Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
2005:2
2005:2
Erling Solerød (redaktør)
Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie
ISBN 82-7825-170-3 Fulltekst
ISBN 82-7825-168-1 (Trykt)
Norsk sammendrag:
Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig og å kunne lese hører med til grunnleggende ferdigheter som det fokuseres mye på i den norske grunnskolen for tiden. Å kunne uttrykke seg muntlig er vesentlig for å kunne kommunisere, samhandle og holde kontakt med andre i alle sosiale sammenhenger. Å kunne skrive er et grunnlag for å kunne uttrykke seg faglig, og å kunne lese er en ferdighet som er nødvendig for å delta i samfunnet som en kritisk og reflektert borger og for personlig utvikling.
Den boka som du nå holder i handa, er ment å være et tiltak for å styrke læreres kompetanse for å gjennomføre grunnleggende opplæring på småskoletrinnet. Den konkrete bakgrunnen for boka er et fagseminar om lese- og skriveopplæring ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold. Innledningsforedragene på seminaret publiseres her for at de skal bli tilgjengelig for en bredere gruppe. Vi tenker særlig på lærere og lærerstudenter, men også på foreldre og andre som er interessert i de pedagogiske utfordringene vi står overfor på dette området.
Utgiver
Høgskolen i ØstfoldSerie
Rapport (Høgskolen i Østfold)2005:2