dc.contributor.author | Ulseth, Brit | |
dc.contributor.author | Aarsund, Kari | |
dc.contributor.author | Holm-Johansen, Ulf | |
dc.contributor.author | Larsen, Sissel | |
dc.contributor.author | Pettersen, Eva Holen | |
dc.date.accessioned | 2007-08-21T07:58:47Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.isbn | 82-7825-146-0 (online) | |
dc.identifier.isbn | 82-7825-109-6 (trykt) | |
dc.identifier.issn | 1503-2612 (online) | |
dc.identifier.issn | 0805-8164 (trykt) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/147608 | |
dc.description.abstract | From language teacher to teacher of languages er det norske teamets bidrag til Lingua-A prosjektet Intercomprehension in Language Teacher Education (ILTE, 1998 – 2002).
De ulike teamene valgte å tilpasse begrepet intercomprehension til den nasjonale konteksten. For det norske teamet var det viktig å relatere intercomprehension til idéene i Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L-97) og til retningslinjene for lærerutdanning.
Intercomprehension ble definert som et hjelpemiddel for å takle et framtidig mangespråklig og mangekulturelt klasserom: Framtidas fremmedspråklærer ser vi som en lærer som underviser ikke bare i ett språk som i dag (engelsk), men i språk generelt – hans/hennes rolle vil bli å motivere for og å utvikle ferdigheter i flere språk. Begrepet intercomprehension brukes her i betydningen overføring av språk- og kulturforståelse. Intercomprehension mener vi kan bidra til å utvikle språk- og kulturbevissthet.
For å finne ut hvordan ulike aspekter av intercomprehension kunne tas i bruk i klasserommet, ble det gjennomført flere forsøk på ulike alderstrinn, og resultatene av disse forsøkene viste at elever har et stort potensiale for å forstå mye av et ukjent språk når det presenteres i en språklig og kulturell kontekst. Fremmedspråklæring kan med bakgrunn i dette få en ny dimensjon og fremmedspråklæreren en ny og utvidet rolle ved at både motivasjonen for å lære og innlæringen av språk i sin alminnelighet øker.
Prosjektet hadde et to-sidig siktemål: på den ene siden ønsket vi å finne metoder for å fremme intercomprehension i klasserommet, og på den andre siden ønsket vi å komponere undervisningsmoduler med bl.a. basis i klasseromsforsøkene, moduler som nå prøves ut i grunnutdanning og etter- og videreutdanning av lærere. | en |
dc.format.extent | 693113 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Høgskolen i Østfold | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport (Høgskolen i Østfold) | en |
dc.relation.ispartofseries | 2003:3 | en |
dc.subject | språklærere | en |
dc.subject | språkundervisning | en |
dc.title | From Language Teacher to Teacher of Languages : results from a Socrates-project | en |
dc.type | Research report | en |