dc.description.abstract | ”IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen – 2000-2003” var en del av det nasjonale nettverkstiltaket PLUTO (Program for lærerutdanning, teknologi og omstilling).
Høgskolen i Østfold har gjennomført et omfattende endringsprosjekt i allmennlærerutdanningen. Innholdet og organiseringen av lærerstudiet er nå i større grad tilpasset kravene om profesjonsretting. Praksisopplæringen er mer fleksibel, og studenter og praksisskoler tar større ansvar for at studentene får realistiske erfaringer med læreryrket. IKT er mer integrert i studentenes studiehverdag. Tre hundre studenter har bærbare PC´er som arbeidsredskap og har tilgang til lokalnett og Internett via trådløse nettverk i studiearbeidet, på praksis og i fritiden. Teknologi åpner for mer samspill mellom ulike arenaer i studiet, og studentene utvikler IKT-kompetanse i studiehverdagen.
Høgskolens faglærere er organisert i tverrfaglige trinnteam Studiet veksler mellom fagperioder og flerfaglige tema-og prosjektperioder. Studentene organiseres i små basisgrupper og utvikler dermed ferdigheter i teamsamarbeid og erfaringer med læring som sosial praksis. Fagenes fokus endres når undervisning og prosjektarbeid styres mer mot klasseromsrelevant lærestoff. Målet er å kombinere god, lærerstyrt undervisning med studentaktive arbeidsmåter, i et læringsmiljø der menneskelige relasjoner styrkes, samtidig som det legges til rette for et nettbasert læringsmiljø. Bakgrunnen for tiltakene i allmennlærerutdanningen har vært en analyse av hva slags ferdigheter og kompetanse morgendagens lærere trenger faglig, sosialt og teknologisk, og ideer om hva slags lærerrolle studentene forventes å fylle de nærmeste tiårene. | en |