Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Odd
dc.date.accessioned2007-07-05T09:03:46Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.isbn82-7825-140-1 (online)
dc.identifier.isbn82-7825-139-8 (trykt)
dc.identifier.issn1503-2612 (online)
dc.identifier.issn0805-8164 (trykt)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/147630
dc.description.abstract”IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen – 2000-2003” var en del av det nasjonale nettverkstiltaket PLUTO (Program for lærerutdanning, teknologi og omstilling). Høgskolen i Østfold har gjennomført et omfattende endringsprosjekt i allmennlærerutdanningen. Innholdet og organiseringen av lærerstudiet er nå i større grad tilpasset kravene om profesjonsretting. Praksisopplæringen er mer fleksibel, og studenter og praksisskoler tar større ansvar for at studentene får realistiske erfaringer med læreryrket. IKT er mer integrert i studentenes studiehverdag. Tre hundre studenter har bærbare PC´er som arbeidsredskap og har tilgang til lokalnett og Internett via trådløse nettverk i studiearbeidet, på praksis og i fritiden. Teknologi åpner for mer samspill mellom ulike arenaer i studiet, og studentene utvikler IKT-kompetanse i studiehverdagen. Høgskolens faglærere er organisert i tverrfaglige trinnteam Studiet veksler mellom fagperioder og flerfaglige tema-og prosjektperioder. Studentene organiseres i små basisgrupper og utvikler dermed ferdigheter i teamsamarbeid og erfaringer med læring som sosial praksis. Fagenes fokus endres når undervisning og prosjektarbeid styres mer mot klasseromsrelevant lærestoff. Målet er å kombinere god, lærerstyrt undervisning med studentaktive arbeidsmåter, i et læringsmiljø der menneskelige relasjoner styrkes, samtidig som det legges til rette for et nettbasert læringsmiljø. Bakgrunnen for tiltakene i allmennlærerutdanningen har vært en analyse av hva slags ferdigheter og kompetanse morgendagens lærere trenger faglig, sosialt og teknologisk, og ideer om hva slags lærerrolle studentene forventes å fylle de nærmeste tiårene.en
dc.format.extent700830 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenob
dc.publisherHøgskolen i Østfolden
dc.relation.ispartofseriesRapport (høgskolen i Østfold)en
dc.relation.ispartofseries2004:3en
dc.subjectikten
dc.subjectlærerutdanningen
dc.titleIKT som endringsfaktor i lærerutdanningen : rapporten fra PLUTO-prosjektet (2000-2003) ved Høgskolen i Østfold. Avdeling for lærerutdanningen
dc.typeResearch reporten


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel