Muntlig eksamen - får studentene bedre vist hva de kan? En analyse av åtte studenters forståelse på muntlig eksamen i matematikk: rapport - NFR-prosjektet
Abstract
Denne rapporten beskriver en kvalitativ studie av åtte informanters muntlige eksamensbesvarelser i det obligatoriske matematikkurset i allmennlærerutdanningen. Forskningsarbeidet er en del av et større prosjekt med midler fra Norges forskningsråd. Forståelse har stått sentralt i studien der problemstillingen har vært: Hva kan muntlig eksamen fortelle oss om studentenes forståelse i den obligatoriske delen av matematikkfaget i allmennlærerutdanningen? I materialet har jeg fokusert på to ulike kjennetegn på forståelse som vises tydelig: 1. studentenes evne til å begrunne og resonnere og 2. å kunne og å anvende definisjoner av begreper i ulike kontekster. Jeg har prøvd å finne noen kjennetegn ved de som forstår godt og de som sliter med forståelse. Tre slike ytterpunkter har jeg med: 1. studenter som tar initiativ contra de som må spørres ut. 2. studenter som har presise begreper contra de som har upresise begreper. 3. studenter som har gode regneferdigheter contra de som har dårlige regneferdigheter. Konklusjonen er at flere studenter har mangler i den grunnleggende forståelsen, samtidig som graden av forståelse varierer fra svært god forståelse og evne til resonnement til dårligere forståelse med fokus på mekanisk læring av formler og framgangsmåter. Muligheten for å stille oppfølgingsspørsmål er et godt argument for å benytte muntlig eksamen som evalueringsform i dette kurset