Bortvalg, frafall eller utdanningsbrudd? Hvordan kan vi forhindre at ungdom bryter løpet i videregående skole? Basert på intervjuer med nøkkelpersoner ved 6 videregående skoler i Østfold
Abstract
Denne rapporten er en oppfølger til rapporten “Utdanningsvalg i Østfold”, som kom våren 2009 og var en oppsummering og evaluering av arbeidet med faget Utdanningsvalg i Østfold.
Nå har vi sett på hvordan videregående skoler i Østfold arbeider med individuelle tiltak for å øke elevers sjanser til å fullføre og bestå videregående opplæring.
Rapporten bygger på gruppeintervjuer med nøkkelpersoner (kontaktlærere, rådgivere og skoleledere) ved seks videregående skoler i Østfold, samt PPT og sosialrådgivere tilknyttet NAV.
Hensikten har vært å få fram konkrete erfaringer og opplevelser fra de som møter frafallsproblematikken i skolehverdagen. Rapporten inneholder flere praktiske eksempler på tiltak. Den får også fram aktørenes syn områder som fraværets betydning for avbrudd og læring, kontaktlærers betydning, foresattes rolle og hvordan skolene ser på betydningen av sosialpedagogiske og relasjonelle tiltak.
Rapporten har vært grunnlag for en arbeidskonferanse arrangert av Østfold Fylkeskommune våren 2010.