Browsing Avdeling for helse og velferd (gjelder til og med 2020) by Title
Now showing items 103-122 of 290
-
Healthcare professionals' perceptions of patient safety for the woman in childbirth in Sweden – An interview study
(Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Health‑related quality of life after deep vein thrombosis
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Background: Health-related quality of life (HRQoL) is known to be impaired in patients who develop post-thrombotic syndrome (PTS) following deep vein thrombosis (DVT). However, there is limited knowledge of the long-term HRQoL ... -
Hollywood heroes in high tech risk societies: modern fairy tales and emerging technologies
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Science, research and emerging technologies often play a key role in many modern action movies. In this contribution we suggest to use genre analysis of folk narratives as an innovative and useful tool for understanding ... -
Horisontal og vertikal samordning mellom regionale og kommunale aktører i arbeidet mot barnefattigdom – Kan Velferdspiloten vise vei?
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2021:1;, Research report, 2021)Velferdspiloten er initiert og drevet av Fylkesmannen i Oslo og Viken med deltakere fra NAV, Bufetat Øst, Husbanken Øst og Viken Fylkeskommune. Kommunene som deltar er Fredrikstad, Indre Østfold, Sarpsborg og Halden. ... -
Hospital physicians' experiences with procalcitonin - implications for antimicrobial stewardship; a qualitative study.
(Peer reviewed; Journal article, 2020-07-16)Background. Procalcitonin is an inflammatory biomarker that is sensitive for bacterial infections and a promising clinical decision aid in antimicrobial stewardship programs. However, there are few studies of physicians’ ... -
Human Rights Education
(Chapter, 2019)This chapter examines the realisation of human rights education in Norway, as defined by Article 29 (1) b) and d) of the Convention on the Rights of the Child. It examines 1) the legal commitments of Parliament, 2) efforts ... -
Hvilke erfaringer og holdninger har studenter i høyere utdanning til fusk og plagiering?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-03-23)Denne rapporten er en kvalitativ studie av 33 informanters erfaringer med Kvalitetsreformens nye evalueringsformer i høyere utdanning (St meld 27 (2000-2001). Vårt hovedfokus med undersøkelsen har vært å finne frem til ... -
Hvordan praktisere brukermedvirkning uten brukeren? Organisatoriske utfordringer for brukermedvirkning i helse og omsorgstjenester i rus og psykiatrifeltet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Brukermedvirkning i behandling er en lovfestet rett i Norge. Hvordan er helsepolitiske føringer implementert i praksis? Vi diskuterte medvirkning med brukere, pårørende og tjenesteytere i rus og psykisk helsevern i en norsk ... -
Hvordan utvikle organisatorisk kompetanse?: – en studie knyttet til sykepleierstudenters siste praksisperiode
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2015:3, Research report, 2015-05-05)Studien belyser erfaringer med utprøving en ny modell for praksisstudier hvor hensikten var å utvikle studentenes organisatoriske kompetanse. Praksisperioden var den siste til et deltidskull ved bachelorutdanningen i ... -
Hypotetiske konstrukter er en nødvendighet, og derfor bør atferdsanalytikere være mer opptatt av begrepsvaliditet
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Utgangspunktet for artikkelen er Svartdals «Hypotetiske konstrukter innenfor atferdsanalyse: Finnes de? Ja, men der lever de dessverre ikke i beste velgående». Vi er enige med Svartdal i at atferdsanalyse, uunngåelig, er ... -
Høgskolebiblioteket som læringsressurs: hvilke oppfatninger har undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene om høgskolebibliotekets funksjon og om studenters behov for informasjonskompetanse?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-20)Denne rapporten er skrevet som en hovedoppgave, hvor problemfeltet er hvordan undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene vurderer høgskolebibliotekenes betydning i læringssammenheng. Følgende problemstillinger ... -
Iboende pedagogikk eller "black box"? : en pedagogisk analyse av 3 læringsplattformer med utgangspunkt i deres tekniske arkitektur
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)Learning platforms are widespread in Norwegian higher education. Nevertheless, there is considerable uncertainty regarding how to fully take advantage of a platform. Most evaluations have focused on common features of ... -
Ikke mine, ikke dine, men VÅRE pasienter: eksempler på samarbeid mellom kommune og DPS for mennesker med psykiske lidelser og omfattende behov for tjenester
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2013:3, Research report, 2013-02-01)Denne rapporten er en av flere der Høgskolen i Østfold i samarbeid med et temanettverk av tjenesteytere beskriver og dokumenterer noen av de tjenestetilbudene som gis til brukergruppen: "Mennesker med psykiske lidelser som ... -
"Ikke møtt" : en analyse av sosialmedisinske poliklinikkers konsultasjonspraksis
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2006) -
The Impact of Covid-19 Pandemic Lockdown during spring 2020 on Personal Trainers’ Working and Living Conditions.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose: The aim of this study was to map changes in working and living conditions of Norwegian personal trainers (PTs) during the Covid-19 lockdown spring 2020. Methods: A total of 150 PTs (mean (SD) age 35.5 (8.4) years, ... -
Implementering av feedbackinformert tjeneste ved Stiftelsen Fyrlykta
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);, Research report, 2019)Bakgrunnen for denne rapporten er et oppdrag fra Stiftelsen Fyrlykta om å beskrive implementeringen av feedbackverktøyet, Feedbackinformerte Tjenester (FIT), i virksomheten. Formålet med evalueringen har vært å vise hvordan ... -
Innføring av problembasert læring ved sykepleierutdanningen
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2003)Det kan se ut til at forelesning som tradisjonell formidlingsmåte i liten grad utvikler studentenes evne til å ta ansvar for egen læring. At studentene tar ansvar for egen læring er avgjørende for å utvikle evnen til å ... -
Innovasjonsreisen – innføring av digitale trygghetsalarmer på veien mot Helsevakt: Følgeforskning i Fredrikstad kommune
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2017:3, Research report, 2017)Denne rapporten viser resultater fra et oppdrag med følgeforskning for Fredrikstad kommune. Vi har benyttet et organisasjonsteoretisk perspektiv på prosesser som kommunen og deres ansatte, brukere og pårørende er med på i ... -
Integrert yrkes- og språkopplæring for minoritetsspråklige kvinner, - med fokus på et fremtidig yrke i helsesektoren : et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold, Fredrikstad kommune og Aetat - i regi av Bruker- og kompetansesenteret
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2004)Prosjektet ”Integrert yrkes- og språkopplæring” innebar et tett samarbeid mellom ulike statlige og kommunale etater hvor en tverrfaglig sammensatt prosjektgruppe sørget for å koordinere tilgjengelige virkemidler. Kval ... -
Internasjonalisering - ute i verden eller "bare" hjemme : påvirkes utvikling av kulturell kompetanse hos sykepleierstudenter av ulike tiltak for å internasjonalisere utdanningen?
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-10-22)Fokus for rapporten er forholdet mellom utvikling av kulturell kompetanse hos sykepleierstudenter og internasjonaliseringstiltak i sykepleierutdanningen. Hensikt: Hensikten med studien er å få kunnskap om hvordan ...