Hvilke erfaringer har ledere i skatteetaten med bruk av etatens serviceerklæring?
Abstract
Brukerorientering framstår i dag som en sentral forvaltningsverdi som påvirker forvaltningens
virkemåte. Serviceerklæringer har vært et prioritert virkemiddel i arbeidet med å gjøre
forvaltningen mer brukerrettet. Serviceerklæringer er en slags ”varefakta” på offentlige
tjenester. Erklæringene skal formidle konkret informasjon til aktuelle brukere om en offentlig
tjeneste som etatene kan leve opp til. Emnet serviceerklæringer har interessert meg lenge.
Våren 2007 bestemte jeg at forskningstemaet mitt skulle være serviceerklæringer som strategi
og styringsredskap. Rettigheter bør ikke framstilles som service. Serviceerklæringer kan ikke
gjelde myndighetsutøvelse. Forskningstemaet utfordrer slik også juristen i meg. Jeg håper
avhandlingsarbeidet bidrar til refleksjon rundt bruk av serviceerklæringer i forvaltningen.
Videre håper jeg at den som leser oppgaven får økt bevissthet om og forståelse for hvilke
verdier som påvirker offentlig forvaltning.