En kvalitativ analyse: Hvaler Ungdomsskole - en lærende organisasjon?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148074Utgivelsesdato
2010-07-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne utforskende masteroppgaven undersøker jeg begrepet lærende organisasjon ut fra et
endrings- og utviklingsperspektiv hvor utarbeidelse av oppgaven kan sees på som første ledd i
en GAP – analyse av egen arbeidsplass, Hvaler Ungdomsskole (HVU). Oppgaven er en
kvalitativ analyse av hvordan og i hvilken grad personalet opplever skolen som lærende
organisasjon. Casen er avgrenset i tid til å gjelde årene fra skolen ble etablert i 2006 og fram
til 2009. Analysen bygger på to teoretiske hovedperspektiver; organisasjonslæring og lærende
organisasjoner.
Jeg har tatt i bruk ulike vitenskapelige datainnsamlingsmetoder for å fram et mest mulig
nyansert og flersidig bilde av HVU som lærende organisasjon, samt for å sikre større grad av
validitet og reliabilitet i funnene. Til tross for at flere metoder er benyttet er det narrative
fortellinger fra de ansatte som er hovedkilden for datainnsamlingen og som i størst grad
vektlegges i analysen. Hovedfunnene tyder på at personalet opplever mange store og små
endringer i praksis innenfor den pedagogiske yrkesutøvelsen mot elever og foresatte, samt
innenfor samarbeids- og ledelsesstrukturene ved skolen. Konklusjonen på problemstillingen
er at dette er en skole som i ganske høy grad kan sies å være en lærende organisasjon. Likevel
har den naturligvis et forbedringspotensial med tanke på ytterligere kvalitetsmessig utvikling
av skolen som lærende organisasjon. Hovedintensjonen med et slikt videre arbeid må være å
utvikle både pedagogisk praksis i møte med elevene og den profesjonelle, faglige praksis i
læringsforholdene mellom ansatte