• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolen i Østfold
  • Masteroppgaver
  • Masterstudium i organisasjon og ledelse
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolen i Østfold
  • Masteroppgaver
  • Masterstudium i organisasjon og ledelse
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kvalitativ analyse: Hvaler Ungdomsskole - en lærende organisasjon?

Klavestad, Line
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Klavestad.pdf (6.120Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148074
Utgivelsesdato
2010-07-06
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masterstudium i organisasjon og ledelse [205]
Sammendrag
I denne utforskende masteroppgaven undersøker jeg begrepet lærende organisasjon ut fra et

endrings- og utviklingsperspektiv hvor utarbeidelse av oppgaven kan sees på som første ledd i

en GAP – analyse av egen arbeidsplass, Hvaler Ungdomsskole (HVU). Oppgaven er en

kvalitativ analyse av hvordan og i hvilken grad personalet opplever skolen som lærende

organisasjon. Casen er avgrenset i tid til å gjelde årene fra skolen ble etablert i 2006 og fram

til 2009. Analysen bygger på to teoretiske hovedperspektiver; organisasjonslæring og lærende

organisasjoner.

Jeg har tatt i bruk ulike vitenskapelige datainnsamlingsmetoder for å fram et mest mulig

nyansert og flersidig bilde av HVU som lærende organisasjon, samt for å sikre større grad av

validitet og reliabilitet i funnene. Til tross for at flere metoder er benyttet er det narrative

fortellinger fra de ansatte som er hovedkilden for datainnsamlingen og som i størst grad

vektlegges i analysen. Hovedfunnene tyder på at personalet opplever mange store og små

endringer i praksis innenfor den pedagogiske yrkesutøvelsen mot elever og foresatte, samt

innenfor samarbeids- og ledelsesstrukturene ved skolen. Konklusjonen på problemstillingen

er at dette er en skole som i ganske høy grad kan sies å være en lærende organisasjon. Likevel

har den naturligvis et forbedringspotensial med tanke på ytterligere kvalitetsmessig utvikling

av skolen som lærende organisasjon. Hovedintensjonen med et slikt videre arbeid må være å

utvikle både pedagogisk praksis i møte med elevene og den profesjonelle, faglige praksis i

læringsforholdene mellom ansatte

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit