Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjevikhaug, Ann Cathrin
dc.date.accessioned2009-09-15T10:57:07Z
dc.date.issued2009-09-15T10:57:07Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148201
dc.description.abstractBakgrunn for oppgaven er erfaringer fra egen praksis om behov for å skaffe kompetanse på barn som har en minoritetsspråklig bakgrunn og diagnose innenfor autismespekteret sett i lys av deres tospråklige og tokulturelle situasjon. Oppgavens formål er å få kunnskap om hvordan barnehagen samarbeider med foreldre om tilrettelegging av språkstimulering for barn med autisme som har et annet morsmål enn norsk eller skandinavisk språk. Det vil være nyttig å få kunnskap om hvilke samarbeidsformer og metoder som benyttes for å ivareta barnets tospråklige og tokulturelle situasjon og utvikling. Hvordan dette tas hensyn til i samarbeidet mellom barnehagen og hjemmet? På hvilke måter har disse barna behov for støtte i og til tospråklig utvikling? Hvordan jobbes det med språkstimulering i barnehagen for å fremme og ivareta barnets tospråklig og tokulturell situasjon? Med dette som bakgrunn er problemstillingen: Hvordan møter barnehagen barn med minoritetsspråklig bakgrunn som har autisme, i forhold til tospråklig og tokulturell utvikling? Metode og bearbeiding av data Det er benyttet kvalitativ design med intervju som metode. Intervjuguide er utarbeidet med tanke på å gjennomføre et semistrukturert intervju med gjennomtenkte spørsmål som gir åpning for å stille mer utdypende spørsmål ut fra informantens svar. Utvalget består av fire pedagoger som jobber med barn med autisme som har minoritetsspråklig bakgrunn i barnehagen. I bearbeidingen av data er det brukt hermenautisk- fenomenologisk tilnærming. Resultater og konklusjon Resultatene viser at pedagogene som jobber med disse barn er bevisst barnets språklige og kulturelle bakgrunn og funksjonshemning. Likevel er det kunnskapen og bevisstheten om funksjonshemmingen som legges til grunn når de tilrettelegger for barnets utvikling og ikke deres språklige og kultrulle bakgrunn. Det konkluderes med: Barnehagen møter barn med minoritetsspråklig bakgrunn som har autisme med bevissthet om barnets funksjonsvansker og dets språk og kulturelle bakgrunn, men ikke samtidig. Det ser ut til å være funksjonshemningen som styrer for tilretteleggingen av barnets opplæringstilbud i barnehagen. Oppgavens to fokusområder, autismespektervansker og minoritetsspråklig bakgrunn, ses ikke integrert i hverandre som to likeverdige sider når det tilrettelegges for opplæring av barnets språk og kulturell utvikling i barnehagen.en
dc.format.extent2009207 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.titleBarn med minoritetsspråklig bakgrunn og autisme : en studie av hvordan barnehagen møter barnets tospråklige og tokulturelle utviklingen
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel