Relasjonen mellom teoriundervisningen og praksisfeltets behov i barnevernspedagogutdanninga ved Høgskolen i Østfold
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148386Utgivelsesdato
2009-03-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Rapporten tar for seg enkelte emner fra rammeplanen for barnevernspedagogutdanninga og undersøker i hvor stor grad det er samsvar mellom det teoretiske grunnlaget studentene har fra Høgskolen og det som oppfattes som viktig å kunne noe om i praksis. 49 studenter har svart på et spørreskjema. I tillegg er utvalgte praksisveiledere intervjuet.
Hensikten med rapporten er å sette fokus på en utfordring alle profesjonsutdanninger står overfor, det å få til en integrasjon av praksisbasert og teoribasert kunnskap.
Resultatene tyder på at det i det alt vesentlige er en god sammenheng mellom teoriundervisningen og praksisfeltets krav. Imidlertid er det for enkelte områder store avvik. I rapporten er disse områden illustrert og diskutert. I tillegg er det for disse områdene foreslått mulige tiltak som kan iverksettes for et samsvar mellom teori og praksis.
Serie
Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold)2009:4