Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena: rapport fra en pilotstudie
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148507Utgivelsesdato
2013-09-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Prosjektet «Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena» startet opp høsten 2011 på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet (KD) som et nasjonalt pilotprosjekt hvor departementet gav bestillingen til 6 fylker via Fylkesmennene (FM) og høgskolene.
Høgskolen i Østfold fikk da i oppdrag av Fylkesmannen i Østfold å lede en av pilotene fra oppstart desember 2011 til avslutning i desember 2012. Denne rapporten er slutt artiklene fra denne piloten.
Formålet med pilotprosjektet var å styrke barnehagen som læringsmiljø og danningsarena ved at barnehager i et samarbeid med universitet og høgskoler gjennomfører utviklingsprosjekt som danner grunnlag for god praksis omkring læring og danning i barnehagen. Bakgrunnen for pilotprosjektet om barnehagen som læringsmiljø og danningsarena var endring i barnehageloven og endring i Rammeplan for barnehagen (KD, 2011). Denne endringen utfordret barnehagen til nye forståelser og praksiser gjennom innføringen av nye begreper, noe som gjorde at departementet så behovet for støtte til barnehagen i form av økt kunnskap og kompetanse gjennom utviklingsarbeid.
Prosjektrapporten består av 10 erfaringsbaserte artikler en fra hver barnehage. Og en teoribasert artikkel fra høgskolen i Østfold.