Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMosfjeld, Inger Martine
dc.date.accessioned2018-09-13T09:12:18Z
dc.date.available2018-09-13T09:12:18Z
dc.date.created2018-01-24T14:02:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationNOA. Norsk som andrespråk. 2017, 33 (2), 65-87.nb_NO
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562441
dc.description.abstractI artikkelen analyseres språkdata fra et søskenpars andrespråkstilegnelse av norsk. Empirien brukes til å se nærmere på barns andrespråkstilegnelsesprosess for finitthet i norsk og å drøfte forholdet mellom denne prosessen og søskenparets startalder1. For å følge tilegnelsesprosessen til informantene ble søskenparet testet to ganger, etter 12 og 16 måneder med norskopplæring i en skolekontekst. Språkdataene fra søskenparet er svært sammenlignbare ettersom søsknene har nærmest lik språklig bakgrunn når det gjelder hvilke språk de har fått innputt fra, og hvilke språk de bruker i hverdagen. Søskenparet har en startalder på sju og elleve år. Disse startaldrene fører med seg et interessant skille mellom dem ettersom den eldstes tilegnelse vil kunne betegnes som andrespråkstilegnelse hos voksne og den yngstes tilegnelse vil kunne betegnes som andrespråkstilegnelse hos barn. Resultatene vil derfor kunne antyde aldersforskjeller i tilegnelsesprosessen deres. Når finitthet er fullstendig tilegnet, vil finittmorfologi realiseres og det finitte verbet flyttes for å oppfylle V2. Jeg drøfter søskenparets andrespråkstilegnelse av disse prosessene både i kontekster med hjelpeverb og hovedverb. Aldersforskjeller i S2-tilegnelsesprosessen for ulike domener som syntaks (verbflytting, V2) og morfologi (bøying, finittmorfologi) kan implisere at det finnes ulike sensitive perioder for andrespråkstilegnelse av ulike domener og eventuelt bidra til å tidfeste slike sensitive perioder (Meisel, 2013).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBarns andrespråkstilegnelsenb_NO
dc.subjectStartaldernb_NO
dc.subjectFinitthetnb_NO
dc.subjectV2nb_NO
dc.subjectSensitive perioder for andrespråkstilegnelsenb_NO
dc.subjectSøskenparnb_NO
dc.titleStartalder og andrespråkstilegnelse av finitthetnb_NO
dc.title.alternativeStartalder og andrespråkstilegnelse av finitthetnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber65-87nb_NO
dc.source.volume33nb_NO
dc.source.journalNOA. Norsk som andrespråknb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1551013
cristin.unitcode224,30,0,0
cristin.unitnameAvdeling for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel