Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArntzen, Ragnar
dc.contributor.authorHåkansson, Gisela Anne-Marie
dc.date.accessioned2020-06-10T16:00:24Z
dc.date.available2020-06-10T16:00:24Z
dc.date.created2019-12-17T16:25:47Z
dc.date.issued2019-12-17
dc.identifier.citationNorsk pedagogisk tidsskrift. 2019, 103 (4), 263-276.
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657611
dc.description.abstractI artikkelen argumenteres det for et sterkere fokus på utviklingsperspektiv i språklig kartlegging og opplæring av barn og unge som lærer norsk som andrespråk, og for at det er behov for et kartleggingsverktøy med klare og presise kriterier for vurdering av grammatiske strukturer. Med utgangspunkt i Prosessbarhetsteorien beskrives en stadiemodell som kan fungere som et verktøy for lærere for å følge barn og unges andrespråksutvikling over tid. I artikkelen vises hvordan en gruppe lærere i barnehage og skole har brukt stadiemodellen, og hvilke erfaringer de har gjort seg i dette arbeidet. Resultatet viser at lærerne finner modellen hensiktsmessig for å få øye på hvordan andrespråket gradvis vokser fram i forutsigbare stadier.
dc.language.isonob
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.subjectandrespråksutvikling
dc.subjectmellomspråksteori
dc.subjectkartlegging
dc.subjectgrammatikk
dc.subjectkommunikasjon
dc.subjectprosessbarhetsteori
dc.titlePT som andrespråkspedagogisk verktøy i barnehage og skole
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionacceptedVersion
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
dc.source.pagenumber263-276
dc.source.volume103
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskrift
dc.source.issue4
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-07
dc.identifier.cristin1762177
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel