dc.contributor.author | Arntzen, Ragnar | |
dc.contributor.author | Håkansson, Gisela Anne-Marie | |
dc.date.accessioned | 2020-06-10T16:00:24Z | |
dc.date.available | 2020-06-10T16:00:24Z | |
dc.date.created | 2019-12-17T16:25:47Z | |
dc.date.issued | 2019-12-17 | |
dc.identifier.citation | Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019, 103 (4), 263-276. | |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2657611 | |
dc.description.abstract | I artikkelen argumenteres det for et sterkere fokus på utviklingsperspektiv i språklig kartlegging og opplæring av barn og unge som lærer norsk som andrespråk, og for at det er behov for et kartleggingsverktøy med klare og presise kriterier for vurdering av grammatiske strukturer. Med utgangspunkt i Prosessbarhetsteorien beskrives en stadiemodell som kan fungere som et verktøy for lærere for å følge barn og unges andrespråksutvikling over tid. I artikkelen vises hvordan en gruppe lærere i barnehage og skole har brukt stadiemodellen, og hvilke erfaringer de har gjort seg i dette arbeidet. Resultatet viser at lærerne finner modellen hensiktsmessig for å få øye på hvordan andrespråket gradvis vokser fram i forutsigbare stadier. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Universitetsforlaget | |
dc.subject | andrespråksutvikling | |
dc.subject | mellomspråksteori | |
dc.subject | kartlegging | |
dc.subject | grammatikk | |
dc.subject | kommunikasjon | |
dc.subject | prosessbarhetsteori | |
dc.title | PT som andrespråkspedagogisk verktøy i barnehage og skole | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | acceptedVersion | |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | |
dc.source.pagenumber | 263-276 | |
dc.source.volume | 103 | |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | |
dc.source.issue | 4 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-07 | |
dc.identifier.cristin | 1762177 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |