Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoff-Jenssen, Reidun
dc.contributor.authorBjerke, Mari Odberg
dc.contributor.authorAfdal, Hilde Wågsås
dc.date.accessioned2021-02-14T21:59:37Z
dc.date.available2021-02-14T21:59:37Z
dc.date.created2020-12-01T12:49:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2020, 6, 143–157.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2727908
dc.description.abstractFenomenet begynneropplæring er selvfølgelig nært knyttet til det som skjer i klasserommet de første skoleårene. Men hva begynneropplæring er og består i, er ikke selvfølgelig. Begrepet blir ikke definert i faglitteratur eller styringsdokumenter. Denne artikkelen er et bidrag til diskusjonen om hvordan begynneropplæring kan forstås. Vi tar utgangspunkt i læreres praksis og forståelse av begynneropplæring. Data fra syv fokusgruppeintervjuer med til sammen 37 lærere danner utgangspunktet for vår diskusjon av hvordan begynneropplæring kan forstås. I analysen løftes informantenes forståelse av fenomenet begynneropplæring frem, og en drøfting av to forståelser av begynneropplæring identifiseres og diskuteres. Analysen viser at begynneropplæring kan forstås som mer enn opplæring i fag, og vi deler derfor forståelsen av begynneropplæring i det vi har kalt smal og vid forståelse av begynneropplæring.en_US
dc.description.abstractThe need for emphasizing initial schooling (begynneropplæring) for children starting the first year of primary school and in teacher education has been strongly advocated by policymakers and researchers in Norway the last two to three decades. The concept initial schooling is usually related to various classroom and school activities in grade one, including activities leading to literacy and numeracy. However, a clear-cut definition or conceptual discussion is almost absent in research literature and policy documents. The aim for this article is to contribute to such discussion on how initial schooling may be conceptualized. Based on analyses of seven focus group interviews with 37 teachers, we have identified a narrow and a wide understanding of initial schooling. The narrow understanding delimits initial schooling to development of literacy and numeracy, while the wide understanding may be related to the childrens’ socialization process into becoming a pupil as well as the wider educational aim of bildung in Norway.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectførsteklasseen_US
dc.subjectskolestarten_US
dc.subjectsosialiseringen_US
dc.subjectdanningen_US
dc.subjectfirst gradeen_US
dc.subjectstarting schoolen_US
dc.subjectsocializationen_US
dc.subjectbildungen_US
dc.subjectinterviewen_US
dc.titleBegynneropplæring – et kjent, men uklart begrep: En analyse av læreres perspektiveren_US
dc.title.alternativeInitial schooling: A familiar, but unclear concept. A qualitative analysis of teachers’ perspectives on initial schoolingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.source.pagenumber143–157en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/ntpk.v6.2030
dc.identifier.cristin1854788
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal