Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMichelsen, Maja
dc.date.accessioned2021-02-15T21:32:15Z
dc.date.available2021-02-15T21:32:15Z
dc.date.created2021-01-29T11:56:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationNordic Journal of Literacy Research. 2020, 6 (3), 115-135.en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2728211
dc.description.abstractArtikkelen tar for seg barns tekstproduksjon på Snapchat. Tekstmaterialet som ligger til grunn, er sekstisju snapper produsert av barn i alderen 9–15 år. Formålet er å undersøke hva som gjør at barna finner det meningsfullt å skape tekster i Snapchat-mediet. Et sentralt funn er at barna finner det å sette sammen ulike semiotiske ressurser meningsfullt i seg selv. Dette er likevel ikke motivasjonsfaktor alene. Motivasjonsfaktoren i verktøyet må ses i sammenheng med hva barna bruker verktøyet til. For det første er verktøyet egnet til å skape tekster som kan realisere mange ulike typer kommunikative formål, slik som å dokumentere hverdagshendelser, å gjøre avtaler, å sende hilsener, å fortelle fortellinger, å leke og å selvkommunisere. For det andre gir verktøyet barna mulighet til å fiksjonalisere de hverdagslige situasjonene de deltar i.en_US
dc.description.abstractThe article deals with children’s text production on Snapchat. The purpose is to investigate why children find it meaningful to create texts in this medium. The text material consists of Snapchat texts produced by children aged 9–15. A key finding is that the children find putting together various semiotic resources a main motivation in itself. However, this is not a motivating factor alone. The motivation factor of the tool must be seen in the context of what the children use the tool for. First, the tool is suitable for creating texts that can realize many different types of communicative purposes, such as documenting everyday events, making appointments, sending greetings, telling stories, playing and self-communicating. Second, the tool allows the children to fictionalize the everyday situations in which they participate.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisken_US
dc.relation.urihttps://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/2059/4723
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectSnapchaten_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjecttekstkompetanseen_US
dc.subjectmultimodaliteten_US
dc.subjectfiksjonaliseringen_US
dc.subjectchildrenen_US
dc.subjectliteracyen_US
dc.subjectmultimodalityen_US
dc.subjectfictionalizationen_US
dc.titleBarns tekstproduksjon på Snapchat: Multimodale svar på kommunikative forventninger og fiksjonalisering av det hverdagsligeen_US
dc.title.alternativeChildren’s text production on Snapchat. Multimodal responses to communicative expectations and fictionalization of everyday eventsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010en_US
dc.source.pagenumber115-135en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v6.2059
dc.identifier.cristin1882251
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal