Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjesdal, Anje Müller
dc.date.accessioned2022-02-02T08:54:34Z
dc.date.available2022-02-02T08:54:34Z
dc.date.created2021-10-25T10:21:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAxelsson, M. & Opset, B.B. (Red.). (2021). Fortellinger om bærekraftig utvikling: Perspektiver for norskfaget. Universitetsforlaget.en_US
dc.identifier.isbn978-82-15-05008-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976565
dc.description.abstract«Bærekraftig utvikling» er ett av tre tverrfaglige tema i den nye læreplanen, og det er økende interesse for bærekraftpedagogikk både nasjonalt og internasjonalt. «Bærekraftig utvikling» må forstås i et samfunnsmessig perspektiv, og kapitlet viser hvordan begrepets meningsmangfold i stortingsdebattene kan uttrykke både vekstkritikk og status quo, og fungere avpolitiserende. «Bærekraftig utvikling» bør derfor suppleres med perspektiver fra økokritikken og andre kritiske perspektiver på miljøproblemet.en_US
dc.description.abstractSustainable development’ and education for sustainable development have received an increased interest over the recent years, and should be understood with reference to political context. The chapter examines the semantic plurality of this term as used in parliamentary debates, and finds that it can express both degrowth and status quo perspectives. ‘Sustainable development’ may usefully be supplemented by perspectives from ecocriticism, as well as other, more critical perspectives on environmental issues.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofFortellinger om bærekraftig utvikling. Perspektiver for norskfaget
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/fortellinger_om_baerekraftig_utvikling/2_for_hvem_oensker_vel_aa_leve_i_huler_en_utforskning_av_be
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectbærekraftig utviklingen_US
dc.subjectkorpusassistert diskursanalyseen_US
dc.subjectstortingsdebatteren_US
dc.subjectbærekraftdidaktikken_US
dc.subjectsustainable developmenten_US
dc.subjectcorpus-assisted discourse studiesen_US
dc.subjectparliamentary debatesen_US
dc.subjecteducation for sustainable developmenten_US
dc.titleFor hvem ønsker vel å leve i huler? En utforskning av begrepet «bærekraftig utvikling» i norske stortingsdebatter (1998–2019).en_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderHvert enkelt kapittel © de respektive forfatterne 2021.en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.source.pagenumber39-58en_US
dc.identifier.doi10.18261/9788215050089-2021-02
dc.identifier.cristin1948150
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 283324en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal