Institutt for språk, litteratur og kultur
Nye registreringer
-
Traducir para el lector translingüe: incongruencias productivas entre tres versiones de Los niños perdidos de Valeria Luiselli
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Los niños perdidos (Un ensayo en cuarenta preguntas)es una autotraduc-ción de Valeria Luiselli publicada en 2016. Se trata de una traducción am-pliada de un texto publicado originalmente en inglés el mismo año. ... -
The Feministe Agenda in Rachilde's La Jongleuse: The artist and her creative power
(Chapter; Peer reviewed, 2021) -
Lærernes valg og bruk av læremidler i spansk: Styrking av elevenes kultur- og demokratiforståelse i et faglig og allmenndannende perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen belyses læreres valg av læremidler i spanskfaget på ungdomstrinnet (elever i alderen 13-15 år) i Norge. Det rettes søkelys mot undervisningssykluser som tar sikte på å styrke elevenes kultur- og ... -
Litteratur for verdensreddere? Perspektiver og dilemmaer omkring bærekraftig utvikling i Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og i læreplanene
(Chapter, 2021)Kapitlet retter et analytisk blikk mot Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og viser hvordan romanen inneholder elementer som egner seg for arbeid med temaet bærekraftig utvikling. En særlig oppmerksomhet rettes ... -
Med barneleseren inn i en økokritisk lesepraksis
(Chapter, 2021)I kapitlet retter vi oppmerksomheten mot de yngste leserne i skolen, og det som for mange barn er viktige møter med fortellingenes og bøkenes verden, gjennom bildeboka og høytlesningssituasjonen. Med naturorienterte ... -
Utforskande samtaler om talespråk i skolen: språklege metaperspektiv på barnetrinnet
(Chapter, 2021)Talemålsvariasjon er eit spesifikt norskfagleg tema som i liten grad har vore gjenstand for fagdidaktisk forsking. Lærarar må kunne legge til rette for metaspråklege samtaler i klasserommet der elevane kan utforske ... -
"Ein må tenke seg om, ser du veit du, kva ord ein skal bruke": Pragmatiske partiklar i amerikanorsk
(Chapter, 2021)Hovudfokus i denne artikkelen er på bruken av dei pragmatiske partik-lane ser du, veit du og trur eg i CANS – Corpus of American NordicSpeech. Desse blir samanlikna med bruk av engelsk you see, you know,I think og norsk ... -
Språkendring i Vika: En komparativ analyse av data fra to talespråkskorpus
(Chapter, 2021)Det vikværske dialektområdet dekker et stort geografisk område på det sentrale Østlandet, og flere beskrivelser av området viser til at vikværingene har ei oppfatning om at de snakker et felles talemål (Endresen 1990; ... -
Variation in Infinitive Markers in American Norwegian
(Chapter, 2021)The topic for this article is infinitive markers in American Norwegian. In the Corpus of American Nordic Speech, 'te' is found to be an alternative infinitive marker in addition to standard Norwegian 'å'. The present study ... -
For hvem ønsker vel å leve i huler? En utforskning av begrepet «bærekraftig utvikling» i norske stortingsdebatter (1998–2019).
(Chapter, 2021)«Bærekraftig utvikling» er ett av tre tverrfaglige tema i den nye læreplanen, og det er økende interesse for bærekraftpedagogikk både nasjonalt og internasjonalt. «Bærekraftig utvikling» må forstås i et samfunnsmessig ... -
We found love in a hopeless place: Exilic agency and translingual practice in Jonas Carpignano’s Mediterranea
(Chapter, 2021)Jonas Carpignano’s film Mediterranea is a complex and nuanced portrait of contemporary transnational migration, with a focus on exilic agency. Translingual practice is an essential part of the biographical narration of the ... -
Bærekraftperspektiver i pikeboken: refleksjoner om samspillet mellom menneske og natur i de norske og svenske oversettelsene av Helen Wells’ Vicki Finds the Answer (1947)
(Chapter, 2021)I kapitlet undersøker jeg hvordan tematikker knyttet til bærekraftig utvikling blir påvirket når den amerikanske romanen Vicki finds the Answer (1947) av Helen Wells blir oversatt til norsk og svensk. Resultatene viser at ... -
Argumentplacering i norskt arvspråk i Amerika
(Chapter, 2021)Den här artikeln undersöker placeringen av subjekt, objekt och partiklar i äldre och yngre amerikanorska (i CANS-korpusen) och i LIA-korpusen, som representerar talspråket i Norge vid tiden för massutvandringen till Amerika. ... -
Competition at the Left Edge: Left-Dislocation vs. Topicalization in Heritage Germanic
(Chapter, 2021)The present work analyses left dislocation (LD) in Heritage German and Heritage Norwegian as a phenomenon of the left periphery of the clause. Fieldwork conducted from the 1940s through the 2010s shows both a robust ... -
Women, Animals and Fairness: An Ecofeminist Reading of Charlotte Wood's The Natural Way of Things (2015) and Animal People (2011)
(Chapter; Peer reviewed, 2021) -
Challenging gender stereotypes?: The representation of women in two Ecuadorian comics
(Chapter; Peer reviewed, 2021)Th e comic, the cartoon and the graphic novel are little-known genres in Ecuador despite the loyalty of their readers. In recent times, a handful of scriptwriters/illustrators have managed to open the way and publish their ... -
“Looking and feeling good on my own terms”: Amal’s hybrid identity in Randa Abdel-Fattah’s Does My Head Look Big in This?
(Chapter; Peer reviewed, 2021)The present chapter investigates the origins and importance of hybrid identity in sixteen-year-old Amal, Abdel-Fattah’s protagonist in Does My Head Look Big in Th is? Amal’s hybrid identity becomes increasingly unifi ed ... -
Continuing Education of English Teachers: Teachers’ Translation of New Knowledge into the Classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2021-07-01)This qualitative study seeks to gain deeper insight into how primary school teachers translate new knowledge about language learning into the classroom and how they experience development in their teaching practice through ... -
Absolutely happy in myself: Four women's negotations with patriarchy
(Chapter; Peer reviewed, 2021) -
Sublimity of the New Mother in Gothic Film: The Babadook and Goodnight Mommy
(Chapter; Peer reviewed, 2021)