Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrønn, Berit
dc.date.accessioned2022-02-07T11:36:48Z
dc.date.available2022-02-07T11:36:48Z
dc.date.created2021-10-27T22:03:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLearning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2021, 6 (9), 120-150.en_US
dc.identifier.issn2445-7981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2977453
dc.description.abstractI denne artikkelen belyses læreres valg av læremidler i spanskfaget på ungdomstrinnet (elever i alderen 13-15 år) i Norge. Det rettes søkelys mot undervisningssykluser som tar sikte på å styrke elevenes kultur- og demokratiforståelse: hvordan læremidler velges og benyttes for at elevene skal kunne trekke veksler på eget erfarings- og kunnskapsgrunnlag, og bygge videre på dette. Det empiriske materialet består av en kvalitativ intervjuundersøkelse gjennomført blant 17 spansklærere. Resultatene presenteres og analyseres i lys av læremidlenes didaktiske potensiale og tilrettelegging for elev- og kunnskapssentrering, tverrfaglige tilnærminger og fellesskapstenkning. Funnene viser at læreboka ofte danner utgangspunkt for temavalg og mer helhetlige undervisningsopplegg, der lærerne trekker inn et større mangfold av læremidler. Dette i et forsøk på å gi elevene et nyansert bilde av spanskspråklige kulturer og flere innganger til demokratiforståelse. Det anvendes ulike verbale, nonverbale og audiovisuelle tilnærminger for å konkretisere abstrakte begreper, og for å stimulere til interaksjon i læringsprosessen.en_US
dc.description.abstractMy article focuses on teachers’ selection of teaching and learning materials in Spanish as a Foreign Language in lower-secondary education (13-15 years) in Norway. I focus on materials suitable for strengthening students’ cultural and democratic understanding and encouraging them to draw on personal experience and knowledge. My research draws on qualitative interviews with 17 Spanish teachers. My analyses rely on theories which specifically address the didactic potential of learning materials, learner- and knowledge-centred classroom environments, and interdisciplinary and community-centred approaches. The course book guides the selection of teaching topics and is a point of departure to a broader selection of learning materials and lesson designs. In this way, teachers are able to provide students with a more nuanced picture of Hispanic cultures as well as more gateways to democratic understanding. They select different types of verbal, non-verbal and audio-visual materials in order to concretise abstract concepts, and promote student-student interactions.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherLæremiddel.dken_US
dc.titleLærernes valg og bruk av læremidler i spansk: Styrking av elevenes kultur- og demokratiforståelse i et faglig og allmenndannende perspektiven_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber120-150en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalLearning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologien_US
dc.source.issue9en_US
dc.identifier.doi10.7146/lt.v6i9.124696
dc.identifier.cristin1949105
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel