Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSøfteland, Åshild
dc.contributor.authorJansson, Benthe Kolberg
dc.contributor.authorBjerke, Christian
dc.date.accessioned2022-02-07T12:21:12Z
dc.date.available2022-02-07T12:21:12Z
dc.date.created2021-08-23T13:19:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationJølle, L., Larsen, A.S., Otnes, H. & Aa, L.I. (Red.). (2021). Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden. Universitetsforlaget.en_US
dc.identifier.isbn9788215050980
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2977473
dc.description.abstractTalemålsvariasjon er eit spesifikt norskfagleg tema som i liten grad har vore gjenstand for fagdidaktisk forsking. Lærarar må kunne legge til rette for metaspråklege samtaler i klasserommet der elevane kan utforske talespråksvariasjon. Artikkelen bygger blant anna på teoriar om språkleg medvit, gjennom kunnskap, erfaring, refleksjon og metaspråk knytt til talespråksvariasjon. Studien er kvalitativ og tar utgangspunkt i fokusgruppeintervju med lærarar og utforskande samtale med elevar på barnetrinnet.en_US
dc.description.abstractThere has been little research on dialect didactics in the Norwegian subject. Teachers must be able to facilitate metalinguistic conversations in the classroom where pupils can explore spoken language variation. The article builds on theories of language awareness, through knowledge, experience, reflection and metalanguage related to spoken language variation. The study is qualitative and based on focus group interviews with teachers and exploratory conversation with pupils in primary school.en_US
dc.language.isonnoen_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofMorsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/file/pdf/67329898/3_utforskande_samtaler_om_talespraak_i_skolen_spraaklege_me.pdf
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjecttalespråksvariasjonen_US
dc.subjectutforskingen_US
dc.subjectsamtalemetodikken_US
dc.subjectbarnetrinneten_US
dc.subjectspråkdidaktikken_US
dc.subjectspoken language variationen_US
dc.subjectexplorationen_US
dc.subjectconversation methodologyen_US
dc.subjectprimary schoolen_US
dc.subjectlanguage didacticsen_US
dc.titleUtforskande samtaler om talespråk i skolen: språklege metaperspektiv på barnetrinneten_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderHvert enkelt kapittel © den respektive forfatter 2021.en_US
dc.subject.nsiVDP::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subject.nsiVDP::Subject didactics: 283en_US
dc.source.pagenumber66-85en_US
dc.identifier.doi10.18261/9788215050997-2021-05
dc.identifier.cristin1928031
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal