Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorCeldran, Hélène
dc.date.accessioned2023-10-17T07:20:31Z
dc.date.available2023-10-17T07:20:31Z
dc.date.created2023-09-25T14:30:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationELLA. 2023, 1 (2), Artikkel 6.en_US
dc.identifier.issn2704-0968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096847
dc.description.abstractHvordan fungerer narrative prosesser i det postmemoriale prosjektet til den autorale fortelleren? Dette spørsmålet diskuteres i denne artikkelen, som er basert på en studie av Joël Alessandras Petit-fils d'Algérie. Her forteller forfatteren, som gikk i fotsporene til sine forfedre, om sin reise til Algerie i 2014. Den grafiske romanen har en kompleks narrativ struktur, blant annet med flere fortellere og ulike kronologiske nivåer, og den legger stor vekt på historiens setting. Med utgangspunkt i definisjonen av etterminne («postmemory»), som et indirekte minne om historiske fakta (Howell, 2015), og på tegneserieromanens narratologiske struktur (Groensteen 1999, 2011, 2021), undersøker artikkelen de tette koplingene mellom narrative prosesser, deres visualisering og konstruksjonen av et personlig minne som får overførbar/eksemplarisk betydning, før det igjen koples til forestillingen om et postmemorialt subjet («post-memorial subject») (Fevry, 2018).en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherHøgskolen i Østfolden_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrafisk romanen_US
dc.subjectfortellingen_US
dc.subjectpostminneen_US
dc.subjectetterminneen_US
dc.subjectpost-memorial subjecten_US
dc.titleNarration and Postmemory in a graphic novel: the example of Petit-fils d'Algérie by Joël Alessandraen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2023 ELLA - utdanning, litteratur, språken_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Allmenn litteraturvitenskap: 041en_US
dc.source.volume1en_US
dc.source.journalEducation, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språken_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.58215/ella.15
dc.identifier.cristin2178647
dc.source.articlenumber6en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal