Blar i HiØ Brage på tittel
Viser treff 1307-1326 av 2409
-
Lyrik im Fremdsprachenunterricht in Norwegen - ein unerkanntes Potenzial
(Master thesis, 2021) -
Lystig pedagogikk og narrativt begjær: to essays om Karen Blixens fortellinger
(Andre publikasjoner (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-02-09)Lystig pedagogikk og narrativt begjær består av to essays om Karen Blixens fortellinger med spesielt fokus på homo ludens, det lekende mennesket. Det første essayet er en nærlesing av vintereventyret Peter og Rosa der vi ... -
Lystig pedagogikk og narrativt begjær: to essays om Karen Blixens fortellinger
(Andre publikasjoner (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-02-09)Lystig pedagogikk og narrativt begjær består av to essays om Karen Blixens fortellinger med spesielt fokus på homo ludens, det lekende mennesket. Det første essayet er en nærlesing av vintereventyret Peter og Rosa der vi ... -
Lyttende omsorg
(Master thesis, 2020) -
Læreres arbeid med muntlighet i norskfaget
(Master thesis, 2022) -
Læreres arbeid med muntlighet i norskfaget
(Master thesis, 2022) -
"Læreres opplevelser og erfaringer med transspråklig undervisning i andrespråksopplæringen"
(Master thesis, 2021) -
Lærergrupper på Facebook I: RLE-lærergruppa og religionslærerens profesjonsfaglige utvikling
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen ... -
Lærergrupper på Facebook II: RLE-lærergruppa og andre møteplasser
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen ... -
Lærernes pedagogiske diskurs : norskopplæring for voksne innvandrere med liten eller ingen skolegang
(Master thesis, 2016-09-15) -
Lærernes valg og bruk av læremidler i spansk: Styrking av elevenes kultur- og demokratiforståelse i et faglig og allmenndannende perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen belyses læreres valg av læremidler i spanskfaget på ungdomstrinnet (elever i alderen 13-15 år) i Norge. Det rettes søkelys mot undervisningssykluser som tar sikte på å styrke elevenes kultur- og ... -
Lærerstudenters bevisstgjøring av sammenhengen mellom begrepsbruk og oppfattet annerledeshet.
(Peer reviewed; Journal article, 2021-06)Selv om skolens verdigrunnlag bygger på likeverd mellom elevene og nulltoleranse for diskriminering, er diskriminering av minoriteter likevel et problem i skolen. Dette tilsier at lærerutdanningene må jobbe aktivt med ... -
Læring av feilslåtte innovasjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2019-12-06)I denne artikkelen ser vi nærmere på, hva vi kan lære av feilslåtte innovasjoner ved å belyse en case. Ved å løfte fram feilslåtte innovasjoner vil vi utfordre den vanlige forståelsen av innovasjon som noe entydig positivt. ... -
Læring av fremmedspråk og motivasjon for språklæring etter innføringen av Kunnskapsløftet
(Fokus på språk, Research report, 2008-02)Forfatteren gjennomførte i skoleåret 2006-2007 en undersøkelse av motivasjonen for språklæring blant 8. klassinger. 300 elever deltok i undersøkelsen som omfatter de tre fremmedspråkene fransk, tysk og spansk. Resultatene ... -
Læring i skolenettverk. Mininettverk som utviklingsstrategi
(Chapter, 2011) -
Læring og vurdering (LOV): virksomhetsvurdering - et innspill til vurdering i skolen: delrapport1: validering og funn
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-10-06)Forskningsprosjektet ”Læring og Vurdering” (LOV) har som mål å utvikle og prøve ut et instrument som kan bidra til å øke bevisstheten om læring i skolen, og gjennom det fremme læring. Temaet er skolebasert vurdering. I ...