• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020)
  • Rapport (Høgskolen i Østfold). LU
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020)
  • Rapport (Høgskolen i Østfold). LU
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læring og vurdering (LOV): virksomhetsvurdering - et innspill til vurdering i skolen: delrapport1: validering og funn

Jensen, Roald
Research report
Thumbnail
View/Open
hefte4-08.pdf (2.937Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/147616
Date
2008-10-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapport (Høgskolen i Østfold). LU [36]
Abstract
Forskningsprosjektet ”Læring og Vurdering” (LOV) har som mål å utvikle og prøve ut et instrument som kan bidra til å øke bevisstheten om læring i skolen, og gjennom det fremme læring. Temaet er skolebasert vurdering.

I delrapport 1 beskrives og begrunnes konstruksjonen av instrumentet og testing av variablenes reliabilitet og validitet.

Materialet er innhentet fra 16 skoler. 1717 elever har besvart spørsmål om forhold ved egen læring. 264 lærere har beskrevet egen praksis på områder som antas å være spesielt læringsfremmende.

I annen del av rapporten blir funnene beskrevet og drøftet. Her finner en at elevenes bruk av læringsstrategier er begrenset, og at læringsrefleksjon (samtale om læring) bare forekommer i begrenset grad. Elevene kan bli bedre når det gjelder å hjelpe hverandre i læringsarbeidet.

Lærernes vurderingspraksis har forbedringspotensial på flere områder og en finner at læringsfremmende kvaliteter og strukturer bare forkommer i begrenset omfang.

Elevmedvirkning når det gjelder læring og undervisning kan bli bedre.

Prosjektet forsetter inneværende skoleår ved at 7 skoler prøver ut instrumentet over tid og følges opp fra høgskolen, for å klarlegge hvordan bruk av instrumentet påvirker praksis ved skolene.
Series
Rapport (Høgskolen i Østfold)
2008:4

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit