Blar i Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020) på tittel
Viser treff 119-138 av 215
-
Medium of instruction in school: The indigenous language, the national language or the official language? A case study from multilingual deep rural Kenya
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Metoder i forsknings- og utviklingsarbeid i utdanning og lærerutdanning
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Research report, 2011-01-18)Denne publikasjonen er et resultat av en todagers metodekonferanse avholdt ved Høgskolen i Østfold den 3 - 4 mai 2010 mellom Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold og Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, ... -
Metoder og teorigrunnlaget for prosjekt Migras
(Rapport (Høgskolen iØstfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-12)Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen ... -
Mot normert, men ikke mot normalt
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-06)Rapporten tar for seg gjennomstrømming i de flerårige lærerutdanningene ved Høgskolen i Østfold. Begrepet gjennomstrømming handler i denne sammenhengen både om hvor stor andel av studentkullene som fullfører den utdanningen ... -
Motivation to Contribute
(Chapter, 2022)Chapter 14 explores what motivates individuals to contribute to CI projects. If we think CI can benefit society, we need to understand what motivates individuals to engage in collective problems solving. However, both the ... -
Motoriske ferdigheter hos sju- og åtteåringer i 1995 og i 2004
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)Det fokuseres stadig på at barns motoriske ferdigheter og fysiske form er blitt dårligere de siste årene. Faktum er at det i Norge er sparsomt med forskning som kan vise til sammenliknbare undersøkelser av barns motoriske ... -
Muntlig eksamen - får studentene bedre vist hva de kan? En analyse av åtte studenters forståelse på muntlig eksamen i matematikk: rapport - NFR-prosjektet
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:7, Research report, 2010-05-10)Denne rapporten beskriver en kvalitativ studie av åtte informanters muntlige eksamensbesvarelser i det obligatoriske matematikkurset i allmennlærerutdanningen. Forskningsarbeidet er en del av et større prosjekt med midler ... -
Muntlig eksamen sett fra studentperspektiv: en undersøkelse blant lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold
(Rapport(Høgskolen i Østfold);2011:3, Research report, 2011-09-28)Denne rapporten beskriver en kombinert kvantitativ og kvalitativ studie av lærerstudenters syn på muntlig eksamen. Forskningsarbeidet er en del av prosjektet ”Kvalitetsreformens vurderingsformer i høgskolen”, som ble støttet ... -
Navigating troubled waters:collaboration and resistance in state institutions in Nazi-occupied Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article examines and compares the patterns of collaboration and resistance in the school sector, the police, and the ministerial bureaucracy, which experienced very different developments during the German occupation ... -
Nynorskopplæring og didaktisk tilnærming til nynorsk som sidemål : rapport frå ei undersøking i allmennlærarutdanninga
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2004) -
Om å blande kvantitative og kvalitative metoder i studier av Internett-basert lesing. Eksemplifisert med egen studie om læreres vurdering av troverdighet av spesialpedagogisk informasjon på Internett
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Om faglig veiledning, om ulike perspektiver på læring, om kunnskap
(Rapport Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”Om faglig veiledning, om ulike perspektiv på læring, om kunnskap” beskriver innledningsvis innholdet i begrepet varm kunnskap. Rapporten gjør deretter rede for menneskemøter og studentaktiviteter innenfor ”Videreutdanning ... -
Om Fortuna - metafysikk i pedagogikken?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This essay is an attempt to participate in a discussion about metaphysics today. I claim that metaphysic now seems silenced or taken for granted. Machiavelli’s idea of fortuna or fate (Norwegian: lagnad) represents question ... -
Om metode: Bruk av inter-observatør enighet og inter-rater reliabilitet i NTA, og forslag til utvidelse av repertoaret i atferdsanalytiske studier
(Peer reviewed; Journal article, 2020)For at atferdsanalytiske studier skal inkluderes i evidensbasene må forskningsdesign og de tilhørende statistiske analyser være av god kvalitet. En kvalitetsindikator innen psykologiforskning er bruk og rapportering av ... -
Om verbplassering og verbmorfologi i amerikanorsk
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker tilhøvet mellom verbbøying og ordstilling i ein språkkontaktsituasjon der norsk er det eine språket og engelsk det andre. Meir spesifikt er datatilfanget henta frå fleire datasett med opptak av ... -
On a math mission: The time and space compression of professional identity and values in prospective mathematics teachers’ stories
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article analyzes and discusses the professional values of prospective mathematics teachers. Theoretical approaches to the understanding of teachers’ professional values, such as critical mathematics education and ... -
Open Online Knowledge Sharing
(Chapter, 2022)Chapter 3 addresses open online knowledge sharing. Open sharing is becoming more important in all major sectors in society, including science, politics, education and innovation, knowledge products (videos, textbooks and ... -
The Origins of Collaborative Problem Solving
(Chapter, 2022)Chapter 9 argues that the origins of collaborative problem solving can be traced back to mutual collaboration, which built on the evolution of more advanced forms of gestural communication. Elaborative collaborative ... -
The Origins of Human Stigmergic Problem Solving
(Chapter, 2022)Chapter 7 traces the origin of human stigmergic problem-solving back to the invention of writing. Knowledge could now be stored, reused and made accessible to others. A human collective memory was established which also ...