Om faglig veiledning, om ulike perspektiver på læring, om kunnskap
Abstract
”Om faglig veiledning, om ulike perspektiv på læring, om kunnskap” beskriver innledningsvis innholdet i begrepet varm kunnskap. Rapporten gjør deretter rede for menneskemøter og studentaktiviteter innenfor ”Videreutdanning i praktisk veiledning, trinn 1” i tidsperioden fra 1996 til og med 2003. Grunnlagstenking, metodiske tilnærminger og kursledelsens teoritilfang blir presentert.
Studentbidragene er imidlertid mangfoldige og betydelige. Ulike teorier og erfaringsbaserte synsvinkler som enkeltstudenter presenterer i basisgrupper eller på kurssamlingene, blir i betydelig grad styrende for hva de ulike basisgruppene og/eller kullene retter sin oppmerksomhet omkring. Fokuseringene har alltid sitt utgangspunkt i faglig veiledning, men skifter til oppmerksomhet omkring ulike forståelser for hva læring, kompetanse og kunnskap innebærer for den enkelte; ulike posisjoner og ulikt teoritilfang som tidvis vil kunne skape forvirring for noen studenter.
Rapporten er et forsøk på å synliggjøre hva studentene og lærerne har arbeidet med.
Publisher
Høgskolen i ØstfoldSeries
Rapport Høgskolen i Østfold)2004:2