Blar i Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020) på tittel
Viser treff 128-147 av 215
-
Navigating troubled waters:collaboration and resistance in state institutions in Nazi-occupied Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article examines and compares the patterns of collaboration and resistance in the school sector, the police, and the ministerial bureaucracy, which experienced very different developments during the German occupation ... -
Nynorskopplæring og didaktisk tilnærming til nynorsk som sidemål : rapport frå ei undersøking i allmennlærarutdanninga
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2004) -
Om å blande kvantitative og kvalitative metoder i studier av Internett-basert lesing. Eksemplifisert med egen studie om læreres vurdering av troverdighet av spesialpedagogisk informasjon på Internett
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Om faglig veiledning, om ulike perspektiver på læring, om kunnskap
(Rapport Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”Om faglig veiledning, om ulike perspektiv på læring, om kunnskap” beskriver innledningsvis innholdet i begrepet varm kunnskap. Rapporten gjør deretter rede for menneskemøter og studentaktiviteter innenfor ”Videreutdanning ... -
Om Fortuna - metafysikk i pedagogikken?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This essay is an attempt to participate in a discussion about metaphysics today. I claim that metaphysic now seems silenced or taken for granted. Machiavelli’s idea of fortuna or fate (Norwegian: lagnad) represents question ... -
Om metode: Bruk av inter-observatør enighet og inter-rater reliabilitet i NTA, og forslag til utvidelse av repertoaret i atferdsanalytiske studier
(Peer reviewed; Journal article, 2020)For at atferdsanalytiske studier skal inkluderes i evidensbasene må forskningsdesign og de tilhørende statistiske analyser være av god kvalitet. En kvalitetsindikator innen psykologiforskning er bruk og rapportering av ... -
Om verbplassering og verbmorfologi i amerikanorsk
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker tilhøvet mellom verbbøying og ordstilling i ein språkkontaktsituasjon der norsk er det eine språket og engelsk det andre. Meir spesifikt er datatilfanget henta frå fleire datasett med opptak av ... -
On a math mission: The time and space compression of professional identity and values in prospective mathematics teachers’ stories
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article analyzes and discusses the professional values of prospective mathematics teachers. Theoretical approaches to the understanding of teachers’ professional values, such as critical mathematics education and ... -
Open Online Knowledge Sharing
(Chapter, 2022)Chapter 3 addresses open online knowledge sharing. Open sharing is becoming more important in all major sectors in society, including science, politics, education and innovation, knowledge products (videos, textbooks and ... -
The Origins of Collaborative Problem Solving
(Chapter, 2022)Chapter 9 argues that the origins of collaborative problem solving can be traced back to mutual collaboration, which built on the evolution of more advanced forms of gestural communication. Elaborative collaborative ... -
The Origins of Human Stigmergic Problem Solving
(Chapter, 2022)Chapter 7 traces the origin of human stigmergic problem-solving back to the invention of writing. Knowledge could now be stored, reused and made accessible to others. A human collective memory was established which also ... -
The Origins of Human Swarm Problem Solving
(Chapter, 2022)Chapter 5 argues that the origins of human swarm problem solving can be traced back to group hunting which required rapid problem solving during the hunt, but also planning activities. Collective actions build on synchronization ... -
Övergångar mellan förskola, förskoleklass och skola som viktiga händelser för barn med olika förutsättningar och erfarenheter
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Part 3: The study on the development of human mental activity: Lecture 10. The development of mental actions and the orienting basis of actions
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Praksisveilederen i skolen (Versjon 1.1 - Januar 2014)
(Book, 2014-01-30)Denne e-boken dekker sentrale områder innenfor veiledning som en praksisveileder (praksislærer) bør vite noe om. Boken gir deg både en innføring i ulike teorier om veiledning og andre relevante praktiske redskaper du kan ... -
Praksisveilederen i skolen (Versjon 1.1 - Januar 2014)
(Book, 2014-01-30)Dette er EPUB-versjonen av e-boken. Denne e-boken dekker sentrale områder innenfor veiledning som en praksisveileder (praksislærer) bør vite noe om. Boken gir deg både en innføring i ulike teorier om veiledning og andre ... -
Praksisveilederen i skolen (Versjon 1.1 - Januar 2014)
(Book, 2014-01-30)Dette er MOBI-versjonen for denne e-boken som gjør at den kan leses på en Kindle. Denne e-boken dekker sentrale områder innenfor veiledning som en praksisveileder (praksislærer) bør vite noe om. Boken gir deg både en ... -
Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning - utvikling i kunnskapskulturen
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Evaluering av den nasjonale etter- og videreutdanningsstrategien Kompetanse for kvalitet viser at lærere i videreutdanning deler lite av den nyervervede kunnskapen med kollegaer og ledelse, og at det i begrenset grad legges ... -
Projekt Bärkraft - strategi för kombinerad skolutveckling och lokalsamhällesutveckling
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Pronominale demonstrativer: Nye perspektiver fra norsk og svensk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen diskuterer pronominale demonstrativer i eldre norsk talespråk og i svensk skriftspråk fra1800-tallet og moderne tid. Vi viser at pronominale demonstrativer er belagt hos talere født både i Sverige ...