Læringsstrategier og bruk av digitale verktøy
Abstract
Repetisjonsstrategier med bruk av digitale verktøy viser til evnen til å bruke programvare som støtte for tilegnelse av enkle ferdigheter eller faktapreget lærestoff. Navigeringsstrategier med bruk av digitale verktøy viser til evnen til å orientere seg i elektronisk informasjon, både ved søk etter informasjon på internett og ved lesning av hypertekst. Evalueringsstrategier med bruk av digitale verktøy viser til evne til kildekritisk vurdering av informasjon man finner på internett. Krav til selvstendig arbeid blir større. Eleven trenger derfor utdypningsstrategier med bruk av digitale verktøy. På tilsvarende måte som forskeren må eleven samle inn og kritisk vurdere og bearbeide informasjon. Nye elektroniske kommunikasjonsformer på internett gir også en rekke nye muligheter for kunnskapsutveksling. Elevene vil derfor også trenge kommunikasjonsstrategier for bruk av digitale verktøy. I tillegg må elevene kunne reflektere over egne læringsstrategier med bruk av digitale verktøy for å få maksimalt utbytte av dem. Dette krever forståelsesovervåkning eller metakognisjon