Utviklingshemming og mestring : En kvalitativ studie om hvordan elever med lett utviklingshemming / generelle lærevansker opplever mestring i skolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148199Utgivelsesdato
2009-09-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ungdommene i denne undersøkelsen opplever mestring. Noen opplever oftere mestring enn andre. Vesentlige faktorer for dem som grunnlag for mestring er å kunne noe, å lære bort til andre, å delta i fellesskapet gjennom felles opplevelser og erfaringer. De uttrykker behov for et fleksibelt skoletilbud, samtidig vil de ha utfordringer og oppleve mestring på egen hånd; altså en balanse i utfordringer og støtte. Trygghet i forholdet til lærere og medelever er vesentlig, samtidig vil de bli sett og respektert som vanlige elever, med de individuelle behov alle elever har. Med hensyn til spørsmålet om lærevansker, kan det virke som det er to virkelighetsforståelser som kolliderer, eksperten mot individet. Det er ikke lærevanskene som er til hinder for læring, men barrierer i omgivelsene.