Browsing HIØ's skriftserier by Issue Date
Now showing items 61-80 of 197
-
Mot normert, men ikke mot normalt
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-06)Rapporten tar for seg gjennomstrømming i de flerårige lærerutdanningene ved Høgskolen i Østfold. Begrepet gjennomstrømming handler i denne sammenhengen både om hvor stor andel av studentkullene som fullfører den utdanningen ... -
Organisatoriske innovasjoner i helsesektoren : prosessbaserte virksomhetsmodeller, evidensbasert praksis og behandlingslinjer
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-07)Denne rapporten diskuterer utviklingen av prosessbaserte virksomhetsmodeller i helse- og sosialsektoren, i første rekke etablering av behandlingslinjer i sykehus. Det argumenteres for at etablering av behandlingslinjer ... -
IKT - mirakelkur eller tynn suppe? en kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)Intensjonen med rapporten er å gi en oversikt over tenkningen bak begreper som blir brukt i det skolerelaterte IKT-feltet. I kapittel 1 spør jeg om man egentlig kan måle en læringseffekt av IKT. I dette første kapittelet ... -
Kart- og terrengforståelse hos jenter på 15 og 16 år : trener-III-oppgave i orientering gjennomført i 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)I den foreliggende oppgaven har vi undersøkt kart- og terrengforståelsen hos sju aktive orienteringsjenter på 15 og 16 år. Den kvalitative forskningsmetoden fenomenografi danner basis for framgangsmåten vår. Vi har skygget ... -
Pårørendes erfaringer fra møte med helsevesenet i Strømstad og Fredrikstad : en beskrivende/utforskende studie
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-08-15)Sammendrag Strømstad og Fredrikstad kommune har et samarbeidsprosjekt med navn ” Den røde tråden i demensomsorgen”. Prosjektet beskrives som en forstudie om den demenssyke og pårørendes vei gjennom ”helsetjenesten”. ... -
Reviderte læreplaner i faget Informasjonsteknologi etter Kunnskapsløftet: Bakgrunn og kommentarer
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-08-21)Arbeidsrapporten har bakgrunn i arbeidet med utviklingen av nye læreplaneri faget informasjonsteknologi i videregående skole i forbindelse med læreplanendringene for 2006, Kunnskapsløftet. Den beskriver både prosessen, ... -
Produktivitet og resultater i grunnskolen i Sarpsborg kommune : en analyse ut fra KOSTRA-tall for 2006
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-09)Rapporten gir en analyse av om nøkkeltallene i KOSTRA for 2006 gir relevant og pålitelig informasjon om produktiviteten i grunnskolen i Sarpsborg og grunnskolens bidrag til elevenes resultater. Rapporten viser at flere ... -
A comment on the optimal structure of export processing free zones
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-09-10)This article comments on the industrial structure of developing countries’ export processing free zones (EPZ). As developing countries are exposed to irrecoverable entry costs in international markets, the relationship ... -
"Å ha en veileder er alfa og omega for et prosjekt" : kvalitetssikring av begynneropplæringa i lesing og skriving : evaluering av prosjekt "Lese- og skriveopplæring. Et samarbeidsprosjekt mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold"
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Dette er den avsluttende rapport fra evalueringen av ”Prosjekt lese- og skriveopplæring: et samarbeid mellom PP – tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold.” (Prosjekt Lese – skrive – mestre). ... -
Religion, visdom och humanism : en teologisk läsning av Hermann Hesses Siddhartha
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Hermann Hesse (1877-1962) er en av 1900-tallets mest leste og innflytelserike forfattere. Hele hans forfatterskap kan sies å være historien om hans egen søken etter sannhet. Han var influert av Freud, Jung, mystikk og ... -
"Nyutdannet og godt rustet til sykepleieryrket?" : sykepleieres forberedthet til sykepleieryrket, evaluert av sykepleiere et halvt år etter endt utdanning
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Studiens hensikt er å besvare tre spørsmål: 1. I hvilken grad opplever nyutdannete sykepleiere seg forberedt til yrkesutøvelsen gjennom sykepleierutdanningen? 2. I hvilken grad er det forskjell mellom svarene sykepleierne ... -
Internasjonalisering - ute i verden eller "bare" hjemme : påvirkes utvikling av kulturell kompetanse hos sykepleierstudenter av ulike tiltak for å internasjonalisere utdanningen?
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-10-22)Fokus for rapporten er forholdet mellom utvikling av kulturell kompetanse hos sykepleierstudenter og internasjonaliseringstiltak i sykepleierutdanningen. Hensikt: Hensikten med studien er å få kunnskap om hvordan ... -
Brukerperspektiv på brukerstyrt personlig assistanse i Fredrikstad
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-10-30)12 personer som mottar brukerstyrt personlig assistanse (BPA) ble intervjuet, våren 2007. BPA gir større frihet og mulighet til å leve et tilnærmet normalt liv, enn andre kommunale hjelpeordninger, fordi man får mer kontroll ... -
Gruppeveiledning - en rimelig investering : faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-11-05)Studien handler om faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe. Studiens hensikt er å besvare hvilken betydning deltakelse i faglig veiledningsgruppe har for ... -
Kredittilbudseffekter i boligetterspørselen
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-11-06)Samtidig med de siste årenes sterke vekst i boligprisene har både banker og husholdninger økt sin boligmarkedseksponering. For husholdninger er boligkjøp både motivert i et behov for boligkonsum og bruken av bolig som ... -
Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-12)Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen ... -
Høgskolebiblioteket som læringsressurs: hvilke oppfatninger har undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene om høgskolebibliotekets funksjon og om studenters behov for informasjonskompetanse?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-20)Denne rapporten er skrevet som en hovedoppgave, hvor problemfeltet er hvordan undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene vurderer høgskolebibliotekenes betydning i læringssammenheng. Følgende problemstillinger ... -
Prosjekt Britannia - en evaluering av samarbeid mellom frivillige organisasjoner
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2008-02-05)Det hadde gjennom lang tid vært et ønske om samlokalisering av flere organisasjoner i Fredrikstad. I 2004 kom et tidligere hotell som nå var eid av kommunen opp som et mulig lokale for samlokalisering av flere frivillige ... -
Om samfunnsforståelse, samfunnsutvikling, internasjonalisering og globalisering
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-02-06)Rapporten er et forsøk i en genre som er lite utviklet i forhold til profesjonell læring og kompetanseutvikling. Forsøket har stor grad av saklig relevans i forhold til å utvikle hva samfunnsvitere kunne kalle en slitesterk ... -
Undervisning basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk virksomhet og erfaringsbasert kunnskap ved Høgskolen i Østfold : rapport fra fagdagen, desember 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-03-25)I desember 2006 arrangerte HiØ en fagdag i regi av PULS (Program for under¬visning, læring og studiekvalitet) for lærerne ved høgskolen. Hensikten var å sette søkelyset på prinsippet om at all undervisning i høgere utdan¬ning ...