Browsing HIØ's skriftserier by Title
Now showing items 61-80 of 197
-
Gender, ethnicity and migration?: Explaining aspirations to join the EU in post-independence Kosovo
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold);2011:10, Working paper, 2012-06-29)We explore the attitudes towards joining the EU in post-independence Kosovo, focussing particularly on the potential role of gender, ethnicity and migration. The study is based on a survey of 1367 respondents carried out ... -
Godt nok forberedt for praksis? Sykepleiestudenters forberedthet og opplevelse av mestring i praktiske prosedyrer
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-04-07)Rapporten beskriver en studie hvor sykepleiestudenters forberedthet og opplevelse av mestring i praktiske prosedyrer belyses. Det undersøkes hvor hensiktsmessig undervisningens ulike deler med teori, ferdighetstrening i ... -
Gruppeveiledning - en rimelig investering : faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-11-05)Studien handler om faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe. Studiens hensikt er å besvare hvilken betydning deltakelse i faglig veiledningsgruppe har for ... -
Housing careers, P/R-ratios and rental equivalence
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold);2010:4, Working paper, 2010-11-16)This paper analyses price-rent ratios under different housing career structures. A housing market with three segments for owner-occupation and a segment with rental housing is applied while a housing career is characterised ... -
Hva er egentlig teknologideterminisme? Et forsøk på å tydeliggjøre begrepet gjennom å skille mellom nomologisk og normativ teknologideterminisme
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2008-12-16)I denne artikkelen forsøker jeg å utvikle en bred definisjon av teknologideterminisme som begrep. Med utgangspunkt i Bruce Bimber (1994) sin definisjon skiller jeg mellom to typer teknologideterminisme, den nomologiske og ... -
Hvilke erfaringer og holdninger har studenter i høyere utdanning til fusk og plagiering?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-03-23)Denne rapporten er en kvalitativ studie av 33 informanters erfaringer med Kvalitetsreformens nye evalueringsformer i høyere utdanning (St meld 27 (2000-2001). Vårt hovedfokus med undersøkelsen har vært å finne frem til ... -
Hvilke kriterier er viktige for at små og mellomstore bedrifter (SMB) gåt bra?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-01-28)I oppgaven har vi valgte å sette fokus på sosial – og human kapital som en viktig produksjonsfaktor. På bakgrunn av dette ble det viktig å prøve å avdekke hva som menes med sosial -/human kapital i en bedrift. Videre har ... -
"Hvor gode er vi egentlig?": Kalnes videregående skole og elever tatt opp på særskilte vilkår
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:9, Research report, 2010-08-30)Opplæringsavdelingen i Østfold fylkeskommune tok i mars 2007 kontakt med Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold, for samtaler om en evalueringsundersøkelse av spesialundervisningen ved Kalnes videregående skole ... -
Hvordan oppfatter utenforstående flerkulturelt kontaktutvalg i Østfold Fylkeskommune? en ekstern evaluering
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-09-09)Flerkulturelt kontaktutvalg i Østfold fylkeskommune trådte i funksjon i 2007, som en forsøksordning. Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Østfold fylkeskommune og inngår i en bredere evaluering av utvalget. Temaet ... -
Høgskolebiblioteket som læringsressurs: hvilke oppfatninger har undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene om høgskolebibliotekets funksjon og om studenters behov for informasjonskompetanse?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-20)Denne rapporten er skrevet som en hovedoppgave, hvor problemfeltet er hvordan undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene vurderer høgskolebibliotekenes betydning i læringssammenheng. Følgende problemstillinger ... -
Iboende pedagogikk eller "black box"? : en pedagogisk analyse av 3 læringsplattformer med utgangspunkt i deres tekniske arkitektur
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)Learning platforms are widespread in Norwegian higher education. Nevertheless, there is considerable uncertainty regarding how to fully take advantage of a platform. Most evaluations have focused on common features of ... -
Ikke mine, ikke dine, men VÅRE pasienter: eksempler på samarbeid mellom kommune og DPS for mennesker med psykiske lidelser og omfattende behov for tjenester
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2013:3, Research report, 2013-02-01)Denne rapporten er en av flere der Høgskolen i Østfold i samarbeid med et temanettverk av tjenesteytere beskriver og dokumenterer noen av de tjenestetilbudene som gis til brukergruppen: "Mennesker med psykiske lidelser som ... -
"Ikke møtt" : en analyse av sosialmedisinske poliklinikkers konsultasjonspraksis
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2006) -
"Ikke møtt" : en analyse av sosialmedisinske poliklinikkers konsultasjonspraksis
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2006) -
IKT - mirakelkur eller tynn suppe? en kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)Intensjonen med rapporten er å gi en oversikt over tenkningen bak begreper som blir brukt i det skolerelaterte IKT-feltet. I kapittel 1 spør jeg om man egentlig kan måle en læringseffekt av IKT. I dette første kapittelet ... -
IKT i læringsrommet : IKT, lokal skolepraksis og globalisering
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)I denne boken rettes søkelyset mot informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) i grunnskolens ulike fag. Samtidig er ikt en kanal ”ut i verden”, og bruk av ikt i skolen har sammenheng med videre, globale fenomener. ... -
IKT som endringsfaktor i lærerutdanningen : rapporten fra PLUTO-prosjektet (2000-2003) ved Høgskolen i Østfold. Avdeling for lærerutdanning
(Rapport (høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen – 2000-2003” var en del av det nasjonale nettverkstiltaket PLUTO (Program for lærerutdanning, teknologi og omstilling). Høgskolen i Østfold har gjennomført et ... -
Inflation in Latvia: how real is it?
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2009-02-16)This paper applies and extends the Scandinavian Model of Inflation for analysing determinants of inflation in Latvia. In recent years high inflation has been a persistent problem for advocates of Latvian participation in ... -
Informasjonsteknologifaget og skoleverket - en bakgrunn og handlingsplan for Norsk Informatikkråd
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-01-23)Rapporten starter med en oversikt over utviklingen av informasjonsteknologi som eget fag i skoleverket fra begynnelsen rundt 1970 og fram til nå, inklusive faget slik det er i Kunnskapsløftet. Også historikken innen bruk ... -
Informasjonstteknologi i videregående skole : en faglig og didaktisk analyse av lærerplanene i faget etter Reform 94
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2001)Læreplanreformen Reform 94 ga nye læreplaner for alle fag i videregående skole. Rapportens hovedmål er å gi en analyse av læreplanen i faget informasjonsteknologi etter Reform 94. Rapporten er delt i to: Den pedagogiske ...