Blar i Rapport (Høgskolen i Østfold) på tittel
Viser treff 54-73 av 74
-
Pappa i fengsel : en evalueringsrapport
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2006)Denne rapporten ser nærmere på kurset ”Pappa i fengsel” som er utviklet og gjennomført i Bastøy fengsel. Idéen til kurset er hentet fra Skottland, men kurset har fått en lokal utforming ved Bastøy. Kurset synes å ha hatt ... -
Prosjekt lese- og skriveopplæring : et samarbeid mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvedt og Spydeberg og Høgskolen i Østfold : evaluering av prosjektet: andre delrapport august 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2006) -
Prosjekt lese- og skriveopplæring : et samarbeid mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold. Evaluering av prosjektet : første delrapport desember 2003
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Denne rapporten er første delrapport i evalueringen av ”Prosjekt Lese- og skriveopplæring”. Formålet med prosjektet er å ”kvalitetssikre begynneropplæringen i lesing og skriving” slik at lese- og skrivevansker kan ... -
Reformasjonen i bilder : reformasjonsmaleren Lucas Cranach som didaktiker
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Denne publikasjonen handler om billedkunstneren Lucas Cranach som var den lutherske reformasjons maler og billeddidaktiker. Ruth Danielsen viser hvordan han polemiserte med bilder, hvordan han propaganderte med dem, og ... -
Rehabilitering etter langvarig rusavhengighet: "To liv i ett": en kvalitativ studie om å bli rusfri
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-03-09)Denne rapporten er basert på en dybdeintervjustudie av 8 informanters erfaringer med å slutte å misbruke rusmidler. Studien har som intensjon å vise hvilke erfaringer denne brukergruppen har hatt i prosessen eller overgangen ... -
Religion, visdom och humanism : en teologisk läsning av Hermann Hesses Siddhartha
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Hermann Hesse (1877-1962) er en av 1900-tallets mest leste og innflytelserike forfattere. Hele hans forfatterskap kan sies å være historien om hans egen søken etter sannhet. Han var influert av Freud, Jung, mystikk og ... -
Sammenhengen mellomn motorisk og språklig-kognitivt funksjonsnivå hos 11/12-åringer
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2002)Hensikten med dette prosjektet har vært å følge opp en gruppe bestående av 36 elever som første gang ble testet kognitivt, språklig og motorisk i 1995, da de var 7 og 8 år gamle. Ved oppfølgingsundersøkelsen i 1999 var ... -
Self-Regulated learning and the use of Information and communications technology in Norwegian Teacher education : the project ICT as a factor of change in teacher education
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)I denne rapporten drøfter forfatterne norsk allmennlærerutdanning med spesiell vekt på de oppfatningene om læring og undervisning som kommer til uttrykk i rammeplanen for utdanningen. Spesielt tar de opp den sterke satsingen ... -
Skapande Logos : en introduktion til Rudolf Steiners kristologi
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007)Rudolf Steiner, 1861-1925, var aktiv innen flere forskjellige virksomheter, pedagogikk, religion, økonomi, eurytmi etc., og er fremst kjent som grunnlegger av antroposofien. I motsetning til teosofien ser Steiner og ... -
Studentaktive undervisningsmetoder og veiledning i undervisning av deltidsstudenter på vernepleierutdanningen: prosjektrapport, prosjektperiode 2006-2008
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-02-15)Denne prosjektrapporten omhandler videreutvikling av undervisningsmetoder for deltidsstudenter, bachelor i vernepleie, ved Høgskolen i Østfold i perioden 2006 – 2008. Undervisningsopplegget bygger på problembasert læring ... -
Studenters opplevelse og evaluering av undervisning og læringsmiljø : presentasjon av course experience questionnaire (CEQ) - og validering av tre norske versjoner, erfaringer med studiet (EMS)
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)Course Experience Questionnare (CEQ) er et standardisert spørreskjema for studentevaluering av undervisning og læringsmiljø. I løpet av 1520 år er det blitt et in¬ternasjonalt kjent og anerkjent instrument for kart¬leg¬ging ... -
Studiemiljø og læring : en sammenligning av to kull førsteårsstudenter i allmennlørerutdanningen ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2000)I denne rapporten sammenlignes to kull førsteårsstudenter i allmennlærerutdanningen med henblikk på studiemåter, syn på undervisningen, studiemiljøforhold, tidsbruk og sosiale forhold -
Sykepleieres IT-kunnskap: en intervjuundersøkelse av sykepleiere i hjemmesykepleien
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)Hvilken kunnskap om - og erfaring med IT har sykepleiere? Hva tenker sykepleiere om hva IT kan være en hjelp til i deres arbeidshverdag? Rapporten tar utgangspunkt i hva 25 sykepleiere i hjemmesykepleien svarer på disse ... -
To-spann i hjemmetjenesten til mennesker med utviklingshemming: prosjektrapport kunnskapsbasert praksis: prosjektperiode januar-april 2009
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-03-15)Dette er en forskningsrapport fra prosjektet Kunnskapsbasert praksis: Gjennom bruk av to-spann modell i praksisstudier ved vernepleierutdanningen. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Moss kommune, Fredrikstad kommune ... -
Undervisning basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk virksomhet og erfaringsbasert kunnskap ved Høgskolen i Østfold : rapport fra fagdagen, desember 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-03-25)I desember 2006 arrangerte HiØ en fagdag i regi av PULS (Program for under¬visning, læring og studiekvalitet) for lærerne ved høgskolen. Hensikten var å sette søkelyset på prinsippet om at all undervisning i høgere utdan¬ning ... -
Utdanningsvalg i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-12-02)Denne rapporten dokumenterer arbeidet med delprosjektet ”Evaluering av faget Utdanningsvalg i Østfold” – et delprosjekt i det nasjonale prosjektet Nye samarbeidsformer mellom høgskoler/universiteter og praksisfeltet”, ... -
Utvikling og bruk av kritiske programmerbare systemer : en kartlegging av kompetanse og behov i norsk industri
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)Rapporten beskriver resultatet fra en kartlegging blant norske bedrifter når det gjelder utvikling og bruk av kritiske programmerbare systemer, dvs. systemer der sentrale funksjoner styres av programvare og som ved å feile ... -
Vurdering i praksis: rapport fra NFR-delprosjekt om kvalitet og innhold i vurderingsarbeidet i praksisopplæringen i allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2011:2, Research report, 2011-09-21)Rapporten fokuserer forholdet mellom teori og praksis i profesjonsutdanninger, med utgangspunkt i erfaringer fra allmennlærerutdanningen.Feltarbeidet omfatter spørreundersøkelser blant skoleledere, praksislærere og ... -
Who cares : ethical interaction and sexual difference
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2002)Når norske omsorgsarbeidere kommer ut fra høgskolen til virkelighetens arbeidsoppgaver, er en vesentlig del av deres faglig grunnlag av teoretisk art. Et sentralt teoriområde er etikk. Det prosjekt som ligger til grunn ... -
XPed - prosjektorientert undervisning: et forsøk med å bruke eXtreme Programming som pedagogisk metode
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:10, Research report, 2010-10-04)Rapporten beskriver et forsøk med metodisk veiledning av prosjektarbeid i datafag og hvordan veiledningsprosessen kan understøttes av digitale verktøy. Metoden som er brukt er en tillemping av "Extreme Programming", ...