Andrespråkselevers møte med obligatoriske leseprøver fra småskole- til mellomtrinn
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
Original version
NOA. Norsk som andrespråk. 2017, 33 (1), 33-62.Abstract
In this article we present the results of national reading tests of a group of
16 minority-speaking pupils from grade 1 to 5, and then examine the partial
skills that are particularly challenging on reading tests for these bilingual
pupils. The children were born in Norway, and began to learn the majority
language Norwegian at the age of three to five years when they started in
kindergarten. Although the children were in an early stage in the acquisition
of the instruction language when starting school, several did well on the
reading tests from lower to upper primary school. We saw, however, that
the reading tests became more challenging in grade 3 and 5, and our data
indicate that the size and quality of the L2 vocabulary might be a critical
factor for the reading results in upper primary. I denne artikkelen presenterer vi resultatene på obligatoriske leseprøver til
16 tospråklige elever fra 1. til 5. trinn og undersøker de delferdighetene som
synes å være spesielt utfordrende for denne gruppen. Barna er født i Norge
og begynte å lære norsk i tre- til femårsalderen da de begynte i barnehage.
Selv om barna var i en tidlig begynnerfase når det gjaldt ferdigheter i opplæringsspråket
ved skolestart, var det flere av dem som klarte seg bra på leseprøvene
gjennom småskoletrinnet og over på mellomtrinnet. Enkelte som
klarte seg bra på leseprøvene i 1. og 2. trinn, begynte imidlertid å skåre
bekymringsfullt svakt da de kom til 3. og 5. trinn. Det kan se ut til at det i
særlig grad var vokabularet på andrespråket som skapte problemer for mange
av de tospråklige elevene på leseprøvene i overgangen til mellomtrinnet.