Frog, where are you? Narrativ produksjon på andrespråket hos barn med urdu/panjabi som morsmål
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2566589Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Spesialpedagogikk. 2017, 81 (1), 39-54.Sammendrag
Leseforståelse kan ses som nøkkelen til læring og skolefaglig fungering. Siden narrativ kompetanse har vist seg å være en av komponentene som har betydning for utviklingen av leseforståelse, undersøkes sammenhengen mellom narrativ produksjon hos barn i 1. klasse med urdu/panjabi som morsmål og leseforståelse i 1. og 2. klasse. Resultatene viser en betydelig variasjon i barnas narrative produksjon med hensyn til lengde, vokabular og grad av lingvistisk kompleksitet. Denne variasjonen ble gjenspeilet i barnas leseforståelse når de ble gruppert i svake, middels og sterke fortellere. Resultatene blir drøftet i lys av tidligere forskning på feltet.