dc.contributor.author | Karlsen, Jannicke | |
dc.contributor.author | Hjetland, Hanne Næss | |
dc.date.accessioned | 2018-10-05T08:27:38Z | |
dc.date.available | 2018-10-05T08:27:38Z | |
dc.date.created | 2017-03-28T10:46:41Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Spesialpedagogikk. 2017, 81 (1), 39-54. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0332-8457 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2566589 | |
dc.description.abstract | Leseforståelse kan ses som nøkkelen til læring og skolefaglig fungering. Siden narrativ kompetanse har vist seg å være en av komponentene som har betydning for utviklingen av leseforståelse, undersøkes sammenhengen mellom narrativ produksjon hos barn i 1. klasse med urdu/panjabi som morsmål og leseforståelse i 1. og 2. klasse. Resultatene viser en betydelig variasjon i barnas narrative produksjon med hensyn til lengde, vokabular og grad av lingvistisk kompleksitet. Denne variasjonen ble gjenspeilet i barnas leseforståelse når de ble gruppert i svake, middels og sterke fortellere. Resultatene blir drøftet i lys av tidligere forskning på feltet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | narrativer | nb_NO |
dc.subject | minoritetsspråklig | nb_NO |
dc.subject | flerspråklig | nb_NO |
dc.subject | leseforståelse | nb_NO |
dc.title | Frog, where are you? Narrativ produksjon på andrespråket hos barn med urdu/panjabi som morsmål | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 39-54 | nb_NO |
dc.source.volume | 81 | nb_NO |
dc.source.journal | Spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1461627 | |
cristin.unitcode | 224,30,0,0 | |
cristin.unitname | Avdeling for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.fulltext | preprint | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |