dc.contributor.author | Thomas, Andrew John | |
dc.date.accessioned | 2021-01-30T21:43:49Z | |
dc.date.available | 2021-01-30T21:43:49Z | |
dc.date.created | 2020-12-11T09:53:59Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Prismet. 2020, 71 (2), 161-182. | en_US |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2725434 | |
dc.description.abstract | Finnes det systematiske forskjeller mellom hvordan religion illustreres i norske lærebøker i religionsfagene? Denne artikkelen analyserer hvordan bilder uten religionsspesifikke markører fordeles blant kapitler om individuelle religioner i tilgjengelige lærebøker i dag. Bildene som velges ut, viser seg å ofte brukes til å forklare, delvis forsvare, religiøse ideer. Frekvensen av slike bilder er høyest i kapitler om buddhisme, dernest kristendom, og ellers tilnærmet fraværende. Ser vi på selve bildene, kan vi oppdage konkrete teknikker som justerer leserens avstand til den illustrerte ideen. Denne ulikheten støtter tidligere forskning som viser systematiske forskjeller i hvordan ulike religioner framstilles som henholdsvis eksotiske og filosofiske, og som har konsekvenser for hvordan individuelle religioner konstrueres og skal behandles i klasserommet. | en_US |
dc.description.abstract | Are there systematic differences between the ways religion is illustrated in Norwegian Religious Education textbooks? This article analyses the distribution of images without religion-specific markers across chapters devoted to individual religions in contemporary textbooks. This kind of image is often used to explain and partly to defend religious ideas. The frequency of such images is highest in chapters on Buddhism, thereafter Christianity, but are otherwise almost absent. When we attend to the images themselves, concrete techniques for adjusting reader distance to the illustrated idea emerge. This asymmetry supports previous research demonstrating systematic differences in the ways in which various religions are portrayed as respectively exotic and philosophical, and has consequences for the construction of religion and its classroom treatment. Key words: religion, textbooks, illustrations, images, religious difference, definition of religion | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | IKO - Kirkelig pedagogisk senter | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Religion | en_US |
dc.subject | Religious beliefs and practices | en_US |
dc.subject | Lærebøker | en_US |
dc.subject | Textbooks | en_US |
dc.subject | Illustrasjon | en_US |
dc.subject | Illustration | en_US |
dc.subject | Definisjoner | en_US |
dc.subject | Definitions | en_US |
dc.title | Synlig og usynlig religion: umarkerte bilder i kapitler om religion | en_US |
dc.title.alternative | Visible and Invisible Religion: Unmarked images in chapter on religion | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Teologi og religionsvitenskap: 150 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Theology and religious studies: 150 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 161-182 | en_US |
dc.source.volume | 71 | en_US |
dc.source.journal | Prismet | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5617/pri.8004 | |
dc.identifier.cristin | 1858609 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |